PdF:SPp025 Posilování kompetencí osob se - Informace o předmětu
SPp025 Posilování kompetencí osob se zrakovým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Petr Karásek (cvičící)
Mgr. Radek Pavlíček (cvičící) - Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp025/01: Út 16:00–17:50 Tyfloservis, P. Karásek
- Předpoklady
- Předpokladem pro účast na odborném semináři je absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12 - Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Studenti získají informace o možnostech posilování specifických kompetencí osob s postižením zraku s využitím praktických ukázek. Hlavními cíli kurzu jsou: základní seznámení s pomůckami a s výpočetní technikou pro osoby se zrakovým postižením (software, hardware). Na konci tohoto kurzu student bude schopen pracovat s různými typy reedukačních a kompenzačních pomůcek pro osoby se zrakovým postižením - teorie, praxe;
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student bude schopen pracovat s různými typy reedukačních a kompenzačních pomůcek pro osoby se zrakovým postižením.
- Osnova
- Okruhy: 1. Seznámení se službami TyfloCentra Brno, o.p.s., rozdíl mezi službami střediska Tyfloservis, o.p.s. a Krajských TyfloCenter
- 2. Co je to kompenzační pomůcka, vyhláška 182/91 Sb. v platném znění, typy kompenzačních pomůcek, digitální zvětšovací lupa, digitální zvětšovací lupa s hlasovou podporou, digitální čtecí zařízení.
- 3. Funkční poruchy vidění, simulace zrakových vad
- 4. Optické pomůcky na blízko: lupy příložní, ruční s/ bez osvětlení, lupy stojánkové s/bez osvětlení
- 5. Lupy na brýle, v brýlích: závěsy, hyperokuláry, lupové brýle
- 6. Optické pomůcky na střední vzdálenost: systémy Galileovy, Keplerovy
- 7. Optické pomůcky na dálku: Prizmatické monokuláry, dalekohledové brýle,systémy Galileovy, Keplerovy
- 8. Neoptické pomůcky: zvětšené písmo, pomůcky na bázi zvětšeného písma, stojany, výřezy, filtry na papír, filtrové brýle, osvětlení
- 9. Televizní kamerové lupy: stolní, ruční, přenosné - konstrukce, čtecí režimykompenzační pomůcky pro nevidomé a slabozraké: veškeré pomůcky na bázi hmatové, zvukové, příspěvky
- 10. Elektronický zápisník pro nevidomé (ntb, PAC Mate, Aria, RPT). Ozvučené mobilní telefony.
- 11. Braillský řádek, braillská tiskárna, srovnání br. řádku a hlasového výstupu, srovnání br. tiskárny a br. řádku.
- 12. Technické předpoklady pro práci ZP na PC, stručné srovnání všech dostupných speciálních programů pro ZP. Další služby pro ZP, poskytované SONS ČR a jí zřízenými o.p.s.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
- KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
- KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Druhé upravené vydání. Praha: Septima, 1999, 27 stran. ISBN 8072161040. info
- KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení, diskuse
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá v Tyfloservisu, o.p.s. a v dalších obdobných zařízení. Všechny zmíněné kompenzační pomůcky si studenti prakticky odzkouší. Účast ve výuce je nutná, zápočet je udělen za aktivní účast v semináři a esej o využívání speciálních pomůcek.
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 www.braillnet.cz www.sons.cz www.spektra.eu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SPp025