PdF:SZ6039 Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
SZ6039 Pedagogická psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Mgr. Daniela Brňáková (cvičící)
Mgr. Anna Kryštofová (cvičící)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (cvičící)
Mgr. Bc. Markéta Vejmělková (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 10:00–10:50 učebna 50
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ6039/01: každé liché pondělí 16:00–17:50 učebna 64, M. Vejmělková
SZ6039/02: každé sudé pondělí 16:00–17:50 učebna 64, M. Vejmělková
SZ6039/03: každé liché pondělí 18:00–19:50 učebna 64, M. Vejmělková
SZ6039/04: každé sudé pondělí 18:00–19:50 učebna 64, M. Vejmělková
SZ6039/05: každé liché pondělí 16:00–17:50 učebna 34, D. Brňáková
SZ6039/06: každé sudé pondělí 16:00–17:50 učebna 34, D. Brňáková
SZ6039/07: každé liché pondělí 18:00–19:50 učebna 54, D. Brňáková
SZ6039/08: každé sudé pondělí 18:00–19:50 učebna 54, D. Brňáková
SZ6039/09: každou lichou středu 12:00–13:50 učebna 54, V. Ondráčková Dacerová
SZ6039/10: každou sudou středu 12:00–13:50 učebna 54, V. Ondráčková Dacerová
SZ6039/11: každou lichou středu 9:00–10:50 učebna 57, V. Ondráčková Dacerová
SZ6039/12: každou sudou středu 9:00–10:50 učebna 57, V. Ondráčková Dacerová - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6639 Educational Psychology )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S)
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-HV2S)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (2)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na kurzy v bakalářském studiu, s důrazem na rozvoj psychologické gramotnosti studujících (Úvod do pedagogiky a psychologie, Vývojová psychologie, Sociální psychologie a Pedagogicko-psychologická diagnostika I), prohlubuje a teoreticky ukotvuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu učitelské praxe a v oborových didaktikách. Předmět vychází z aktuálních poznatků psychologických a pedagogických výzkumů týkajících se formálních i informálních výukových situací a přispívá k reflektovanému profesnímu vývoji studentů učitelství. Struktura témat předmětu vychází z komparace české a zahraniční výukové tradice.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student umět:
- s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie ;
- aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací ;
- charakterizovat v psychologických pojmech edukační prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi ;
- na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení ;
- vlastními slovy shrnout na základě psychologické zprávy výsledky psychologického vyšetření a zásady práce učitele s popisovaným žákem (vč. kontextu platné legislativy – metodické pokyny) ;
- reflektovat typické výukové situace z pohledu vybraných teorií pedagogické psychologie ;
- vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákovských pojetí učiva ;
- vyhledávat ke konkrétní kazuistice relevantní informace v odborné literatuře ;
- formulovat příklad zadání učební úlohy zohledňující různou míru kognitivní náročnosti a zohledňující individuální specifičnost žáka - Osnova
- 1. Učitelská profese, její proměny a pregraduální studium učitelství. Radosti a strasti učitelství. Výzvy a změny v historické perspektivě. K čemu může být učiteli pedagogická psychologie užitečná.
- Cílem přednášky a následného semináře je navázat na předchozí kurzy rozvíjející psychologickou gramotnost, postihnout rozdíl mezi osobní zkušeností žáka a studenta, mediálním obrazem edukace a vlastní vědní disciplínou a nabídnout individuálně specifickou perspektivu vnímání poznatků pedagogické psychologie s ohledem na profesní vývojové stádium.
- 2. Proces učení. Proces učení (se) a učitel. Vybrané teorie učení.
- Cílem přednášky je propojit předchozí praktickou zkušenost s individuálním doučováním, vlastní zkušenost studenta se současnými psychologickými přístupy k procesu učení a jejich aplikací ve vlastním učení (se) a výukovou praxí.
- 3. Vztah učení, vývoje a výchovy. Somatický, kognitivní, sociální a morální vývoj. Rozdíl mezi přístupem k „typickému žáku“ a individuálním přístupem.
- Cílem přednášky je propojit předchozí teoretickou přípravu i praktickou zkušenost s individuálním doučováním, vlastní zkušenost studenta se současnými psychologickými přístupy zohledňujícími individuální vývojové zvláštnosti.
- 4. Osobnost a individuální specifičnost současných žáků. Styly myšlení a učení. Mnohočetná inteligence. Nadání a další individuální specifika z pohledu inkluzivní praxe. Talent. Genderové otázky ve výuce. Vrozené a naučené v současné perspektivě. Sociální reprodukce, kulturní stereotypy a očekávání. Práce s diversitou ve výuce.
- Cílem přednášky a navazujícího semináře je představit výběr z aktuálních témat postihujících rostoucí míru diverzity žákovské populace a příklady dobré výukové praxe.
- 5. Učitel ve výuce. Reflektivní praxe. Sebemonitorování. Vyučovací styly učitele. Psychohygiena učitele.
- Cílem přednášky a navazujícího semináře je ukotvit zkušenost studentů v roli reflektujícího učitele v psychologické teorii a prostřednictvím nácviku konkrétních metod a technik ukázat výhody reflektivní praxe.
- 6. Motivace žáků. Vztah mezi učitelem a žáky jako dynamický fenomén.
- Cílem přednášky je představit současné přístupy k motivaci žáků a současné přístupy k práci s mocenskou pozicí učitele ve třídě.
- 7. Psychologie vyučování. Plánování výuky, výukové cíle a specifika studentů. Psychologické aspekty využití ICT ve výuce.
- Cílem přednášky a navazujícího semináře je prohloubit poznatky z předcházejících přednášek a na konkrétních příkladech převést evidence based přístupy dobré výukové praxe od jejího plánování po realizaci v konkrétních podmínkách.
- 8. Psychosociální klima školy, třídy a řízení třídy.
- Cílem přednášky a navazujícího semináře je představit frekventované a mezioborové téma v psychologických souvislostech a předvést a studenty zacvičit v používání konkrétního diagnostického nástroje.
- 9. Hodnocení. Školní úspěch a neúspěch.
- Cílem přednášky je představit problematiku hodnocení (na různých úrovních) jako nedílnou součást výukového procesu i jako psychologický fenomén s důsledky pro sebepojetí žáků, jejich motivaci, akademické aspirace i vztah k učiteli či rodičům.
- 10. Psychologie výchovy. Rodina a škola. Komunikace s rodiči a její specifika. Komunikace s příslušníky pomáhajících profesí.
- Cílem přednášky a navazujícího semináře je představit problematiku rodičovských přístupů, očekávání a vztahů k žákovi a ke vzdělávací instituci nikoli jako problém, ale jako příležitost.
- 11. Plánování a hodnocení intervencí v pedagogicko-psychologické perspektivě.
- Cílem předposlední přednášky a navazujícího semináře je na konkrétních příkladech demonstrovat výhody cíleného získávání informací (vč. diagnostiky), plánování intervence a evaluace jejich výsledků pro rozvoj žáka, učitele i školy.
- 12. Psychologický výzkum a výuková praxe učitele. Cílem přednášky je představit výhody učitele jako aktivního aktéra výzkumných aktivit i jako spokojeného zadavatele či uživatele výsledků pedagogicko-psychologického výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- Seifert, K., & Sutton, R. (2011). Educational psychology. Athens: The Global Textbook Project.
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
- doporučená literatura
- SANTROCK, John W. Educational psychology. Fifth edition. New York: McGraw-Hill, 2011, xxxviii, 6. ISBN 9780071314961. info
- STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Second edition. Upper Saddle River, N.J.: Merrill, 2010, xxiv, 615. ISBN 9780205626076. info
- Výukové metody
- Předpokládané výukové činnosti a výukové metody uplatňované na seminářích: skupinová diskuse, problémové učení, řešení kazuistik, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů, příprava posteru. Výstupní dovednosti studujícího: analyzuje a kriticky reflektuje a v práci využívá odborné texty jako oporu pro vlastní odbornou argumentaci, systematizuje a s porozuměním na modelových příkladech používá základní odbornou terminologii.
- Metody hodnocení
- předmět je zakončen písemnou zkouškou (50% hodnocení), do celkového hodnocení vstupují body za průběžnou přípravu a
práci v seminářích. Bodovány jsou tyto činnosti studenta:
- dle zadání vyučujícího, studuje povinnou a doporučenou literaturu (odevzdání tezí do ISu);
- aktivně se zapojuje do výuky;
- příprava a prezentace posteru v semináři - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6639 Educational Psychology
!NOWANY(SZ6039)
- SZ6639 Educational Psychology
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SZ6039