PdF:SZ7BP_PdPx Ped.-psych. praxe - Informace o předmětu
SZ7BP_PdPx Pedagogicko-psychologická praxe
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/2. 1 týden. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství dějepisu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Tato praxe je jedinou komplexní pedagogicko-psychologickou praxí v tomto bakalářském programu. Podobně jako nepovinná individuální pedagogická praxe má především funkci získávání praktických zkušeností při pedagogické práci s dětmi v oblastech zájmové činnosti dětí a mládeže, případně v oblasti poradenské. Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních. Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studenti budou schopni organizovat práci s dětmi, stanovovat cíle činnosti a provádět diagnostiku.Student dokáže realizovat přípravu a reflektovat provedenou činnost.
- Osnova
- Tato praxe je jedinou komplexní pedagogicko-psychologickou praxí v tomto bakalářském programu. Podobně jako nepovinná individuální pedagogická praxe má především funkci získávání praktických zkušeností při pedagogické práci s dětmi v oblastech zájmové činnosti dětí a mládeže, případně v oblasti poradenské. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské (vychovatelské) profesi. Realizuje se vedením zájmových útvarů ve školách (vedoucí zájmového kroužku, vedoucí oddílů, cvičitel, trenér, vedoucí hudebního tělesa, aj.). Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních). Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
- Literatura
- Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships Margaret Parsons & Maggie Stephenson Teachers and Teaching Vol. 11 , Iss. 1,2005
- JANDA, Miroslav a Jan ŠŤÁVA. Diagnostika ve výuce. Brno: MU, 2006, 30 s. URL info
- JANDA, Miroslav a Jan ŠŤÁVA. Klima třídy (školy) jako jedna z podmínek úspěšné tvorby ŠVP. Brno: MU, 2006, 12 s. URL info
- ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
- ŠŤÁVA, Jan. Motivace. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 76-79. ISBN 80-7315-011-2. info
- Výukové metody
- Realizuje se vedením zájmových útvarů ve školách (vedoucí zájmového kroužku, vedoucí oddílů, cvičitel, trenér, vedoucí hudebního tělesa, aj.). Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních). Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
- Metody hodnocení
- Předmět mùže být splněn v podzimním nebo jarním semestru - dle rozhodnutí studenta. K ukončeníje požadavek předložit pedagogický deník, potvrzení o absolvování praxe a účastnit se skupinové reflexe. Potvrzení a deník se odevzdává výhradně v elektronické podobě do odevzdávárny v isu. Skupinová reflexe je vypsána v isu a je nezbytné se na termín přihlásit.
- Informace učitele
- Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce s dětmi. Student v rámci této praxe absolvuje aktivity, při kterých přímo a systematicky pracuje v libovolné zájmové oblasti se skupinou dětí školního věku (6 18 let). Formu činnosti si zajistí student sám.Nejvhodnější formy činnosti jsou: vedení zájmového kroužku dětí (základní škola, Domy dětí a mládeže, Centra volného času, apod.), vedení oddílu (sportovního, turistického v jakékoliv dětské organizaci) v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, vychovatelské, cvičitelské a trenérské činnosti na sportovních soustředěních, školách v přírodě, výcvikových kurzech v trvání minimálně 10 dnů. Student si aktivitu s dětmi zvolí a zajistí sám, dle vlastního uvážení. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, 2) Skupina dětí je na počátku práce s nimi pro Vás neznámá, získejte informace o jednotlivých členech a vyhodnote je, 3)Sledujte projevy nepozornosti a nekázně dětí a zjistěte jejich příčiny, 4) Sledujte zvláště nápadné žáky, zjistěte a zaznamenejte proč a v čem se liší od ostatních. Do pedagogického deníku si student zapisuje individuální plán své praxe a celý průběh praxe. Zápisy lze rozdělit do 3 základních částí: V první části si student zaznamenává především informační údaje, které potřebuje pro realizaci své praxe, v druhé části pak student zapisuje vše, co se týká plnění úkolů vlastní pedagogické praxe, svoje pozorování, činnosti které prováděl apod. Třetí část je vyhrazena pro připomínky k realizaci praxe, jeho hodnocení své vlastní činnosti. doporučená anglická literatura: Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships Margaret Parsons & Maggie Stephenson Teachers and Teaching Vol. 11 , Iss. 1,2005 Dostupné zde: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1354060042000337110
- Další komentáře
- Studijní materiály
Student zapisuje předmět buď v 5. nebo v 6. semestru studia.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SZ7BP_PdPx