SZ7BP_PdPx Pedagogicko-psychologická praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 1 týden. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tato praxe je jedinou komplexní pedagogicko-psychologickou praxí v tomto bakalářském programu. Podobně jako nepovinná individuální pedagogická praxe má především funkci získávání praktických zkušeností při pedagogické práci s dětmi v oblastech zájmové činnosti dětí a mládeže, případně v oblasti poradenské. Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních. Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti budou schopni organizovat práci s dětmi, stanovovat cíle činnosti a provádět diagnostiku.Student dokáže realizovat přípravu a reflektovat provedenou činnost.
Osnova
  • Tato praxe je jedinou komplexní pedagogicko-psychologickou praxí v tomto bakalářském programu. Podobně jako nepovinná individuální pedagogická praxe má především funkci získávání praktických zkušeností při pedagogické práci s dětmi v oblastech zájmové činnosti dětí a mládeže, případně v oblasti poradenské. Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské (vychovatelské) profesi. Realizuje se vedením zájmových útvarů ve školách (vedoucí zájmového kroužku, vedoucí oddílů, cvičitel, trenér, vedoucí hudebního tělesa, aj.). Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních). Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
Literatura
  • Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships Margaret Parsons & Maggie Stephenson Teachers and Teaching Vol. 11 , Iss. 1,2005
  • JANDA, Miroslav a Jan ŠŤÁVA. Diagnostika ve výuce. Brno: MU, 2006, 30 s. URL info
  • JANDA, Miroslav a Jan ŠŤÁVA. Klima třídy (školy) jako jedna z podmínek úspěšné tvorby ŠVP. Brno: MU, 2006, 12 s. URL info
  • ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Motivace. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 76-79. ISBN 80-7315-011-2. info
Výukové metody
Realizuje se vedením zájmových útvarů ve školách (vedoucí zájmového kroužku, vedoucí oddílů, cvičitel, trenér, vedoucí hudebního tělesa, aj.). Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost utvářet si počáteční pravidelnou praktickou činností v práci s dětmi a mládeží základní pedagogické kompetence, jako je rozvoj pedagogických dovedností a schopností řešit konkrétní výchovně vzdělávací situace (zejména výcvik dovedností komunikativních, diagnostických, řídících a organizačních). Studenti zde mohou získat konkrétní podněty pro praktické zkoumání dětí a mládeže, a specifik dětského jednání, poznávání a učení prostřednictvím pozorování a vlastní praktické činnosti.
Metody hodnocení
Předmět mùže být splněn v podzimním nebo jarním semestru - dle rozhodnutí studenta. K ukončeníje požadavek předložit pedagogický deník, potvrzení o absolvování praxe a účastnit se skupinové reflexe. Potvrzení a deník se odevzdává výhradně v elektronické podobě do odevzdávárny v isu. Skupinová reflexe je vypsána v isu a je nezbytné se na termín přihlásit.
Informace učitele
Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce s dětmi. Student v rámci této praxe absolvuje aktivity, při kterých přímo a systematicky pracuje v libovolné zájmové oblasti se skupinou dětí školního věku (6 18 let). Formu činnosti si zajistí student sám.Nejvhodnější formy činnosti jsou: vedení zájmového kroužku dětí (základní škola, Domy dětí a mládeže, Centra volného času, apod.), vedení oddílu (sportovního, turistického v jakékoliv dětské organizaci) v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, vychovatelské, cvičitelské a trenérské činnosti na sportovních soustředěních, školách v přírodě, výcvikových kurzech v trvání minimálně 10 dnů. Student si aktivitu s dětmi zvolí a zajistí sám, dle vlastního uvážení. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, 2) Skupina dětí je na počátku práce s nimi pro Vás neznámá, získejte informace o jednotlivých členech a vyhodnote je, 3)Sledujte projevy nepozornosti a nekázně dětí a zjistěte jejich příčiny, 4) Sledujte zvláště nápadné žáky, zjistěte a zaznamenejte proč a v čem se liší od ostatních. Do pedagogického deníku si student zapisuje individuální plán své praxe a celý průběh praxe. Zápisy lze rozdělit do 3 základních částí: V první části si student zaznamenává především informační údaje, které potřebuje pro realizaci své praxe, v druhé části pak student zapisuje vše, co se týká plnění úkolů vlastní pedagogické praxe, svoje pozorování, činnosti které prováděl apod. Třetí část je vyhrazena pro připomínky k realizaci praxe, jeho hodnocení své vlastní činnosti. doporučená anglická literatura: Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships Margaret Parsons & Maggie Stephenson Teachers and Teaching Vol. 11 , Iss. 1,2005 Dostupné zde: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1354060042000337110
Další komentáře
Studijní materiály
Student zapisuje předmět buď v 5. nebo v 6. semestru studia.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020.