IBIk07 Didaktika přírodovědných témat Člověk a jeho svět

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta (70,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (30,00 %)
Rozvrh
Pá 9. 10. 13:00–14:50 učebna 2, Pá 30. 10. 13:00–14:50 učebna 2, Pá 27. 11. 13:00–14:50 učebna 2, Pá 11. 12. 13:00–14:50 učebna 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět využívá vybraných přírodovědných znalostí a dovedností studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o přírodě, především pak s nejčastějšími prekoncepty a miskoncepty, vhodnými a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a procesů. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených algoheuristických postupů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- transformovat vybrané přírodovědné obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce
- kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové
didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- transformovat vybrané přírodovědné obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce
- kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové
didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Vesmír a sluneční soustava
  • 2. Měření přírodovědných veličin
  • 3. Energie, její získávání, přenos, spotřeba a šetření
  • 4. Geologie Země (minerály, horniny, půda)
  • 5. Vlastnosti látek, vody a vzduchu
  • 6. Vlastnosti živých organismů (fotosyntéza a dýchání)
  • 7. Biodiverzita (biomy světa)
  • 8. Společenství lesa, loky, pole, rybníku
  • 9. Ochrana přírody (územní i druhová)
  • 10. Rostliny – základní charakteristika, využití člověkem
  • 11. Živočichové – základní charakteristika, využití člověkem
  • 12. Environmentální problémy současnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • FRÝZOVÁ, Iva. Příroda : příručka učitele pro 5. ročník základní školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 89 s. ISBN 9788072389728. info
  • FRÝZOVÁ, Iva, Ladislav DVOŘÁK a Petra JŮZLOVÁ. Příroda 4 pro 4. ročník základní školy : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010, 144 s. Příručka učitele. ISBN 978-80-7238-933-9. info
    neurčeno
  • Wynne Harlen: The Teaching of Science in Primary Schools (2018), Taylor & Francis Ltd
  • TUNNICLIFFE, Sue Dale. Starting inquiry-based science in the early years : look, talk, think and do. New York: Routledge, 2016, 164 stran. ISBN 9781138778566. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 8086473376. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
Výukové metody
Teoretická příprava kombinovaná s nácvikem praktických dovedností.
Metody hodnocení
Veřejná prezentace didaktické transformace vybraného přírodovědného tématu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.