IPSp03 Vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–16:50 učebna 50
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IPSp03/01: každou lichou středu 13:00–14:50 učebna 11, V. Ondráčková Dacerová
IPSp03/02: každou sudou středu 13:00–14:50 učebna 11, V. Ondráčková Dacerová
IPSp03/03: každou lichou středu 15:00–16:50 učebna 11, V. Ondráčková Dacerová
IPSp03/04: každou sudou středu 15:00–16:50 učebna 11, V. Ondráčková Dacerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními principy a zákonitostmi psychického vývoje, se základními charakteristikami jednotlivých fází lidského vývoje a především s věkovými zvláštnostmi dětí a dospívajících. Zabývá se různými aspekty vývoje počínaje vývojem tělesným a motorickým, přes vývoj kognitivní, emoční, morální, volní, vývoj sociální a vývoj vztahů až po vývoj osobnosti, sebepojetí a identity. Věnuje se i otázkám výchovy, vztahů mezi generacemi a adekvátního chápání dětí a dospívajících v jednotlivých ontogenetických etapách. Důraz je kladen na poznání zvláštností a přístup k dětem mladšího školního věku. Cílem je vybavit studenty základními teoretickými poznatky vývojové psychologie. Studenti se budou umět orientovat v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín; porozumí specifikům jednotlivých stádií lidské ontogeneze od raného dětství po dospělost; budou znát vývojové možnosti i typické problémy; porozumí principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize; budou umět aplikovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí především u školních dětí.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studující schopni:
- orientovat se v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín;
- porozumět specifikům jednotlivých stádií lidské ontogeneze od raného dětství po dospělost, znát vývojové možnosti i typické problémy;
- porozumět principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize;
- aplikovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí u dětí;
- znát potřeby, související se sociálním a emočním vývojem dětí a dospívajících;
- aplikovat informace o postupných změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí;
- orientačně uvažovat o narušení psychického vývoje.
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín; hlavní činitelé vývoje.
  • • 2. Vývojová změna; kritická a senzitivní období; periodizace lidské ontogeneze.
  • • 3. Vývojové úkoly a krize (Erikson); kognitivní vývoj (Piaget); morální vývoj (Kohlberg).
  • • 4. Raný vývoj: prenatální období, novorozenec, kojenec a batole.
  • • 5. Teorie raného citového přilnutí (Bowlby, Ainsworthová), koncepce psychické deprivace v dětství (Matějček).
  • • 6. Předškolní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Hra, kresba, školní zralost.
  • • 7. Školní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje; školní neúspěšnost.
  • • 8. Adolescence: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Utváření a změny sebepojetí. Vývoj identity, stavy identity (Marcia).
  • • 9. Poruchy psychického vývoje.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. info
    doporučená literatura
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
    neurčeno
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karo. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835. URL info
  • ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
  • GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
  • HARRIS, Margaret. Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage: 2008.
  • DITTRICHOVÁ, Jaroslava, Mechthild PAPOUŠEK a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 188 stran. ISBN 8024703998. info
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, průběžné studium
Metody hodnocení
kolokvium - písemný test (65 % úspěšnost) nebo rozprava
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.