PdF:NJ_K501 Kulturní kompetence - Informace o předmětu
NJ_K501 Kulturní kompetence ve výuce němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_K501/01: Pá 9. 10. 8:00–9:50 učebna 12, Pá 6. 11. 8:00–9:50 učebna 12, Pá 4. 12. 8:00–9:50 učebna 12, P. Pytlík
- Předpoklady
- Der Kurs richtet sich in erster Linie an Studierende des Bachelor- und Masterstudiums der deutschen Sprache und Literatur an der Pädagogischen und der Philosophischen Fakultät, aber auch Studierende aus anderen Bereichen sind willkommen.
Česky: Předmět je primárně určen pro studenty bakalářského i magisterského studia německého jazyka a literatury na pedagogické i filozofické fakultě, ale vítání jsou i studenti z ostatních oborů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Das Ziel ist theoretische und praktische Grundlage für die Arbeit mit authentischen Texten zu bieten und die Studierenden mit der sprachlichen Realität (authentische Inschriften wie Werbung, Verkehrszeichen und Anweisungen usw.) zu konfrontieren. In dieser Lehrveranstaltung erwerben die Studierenden in der ersten Phase eine theoretische Grundlage im Bereich der Vermittlung kultureller Kompetenzen und lernen Konzepte wie "Sprachlandschaften", "Duale Codierungstheorie", "interne und externe Inhaltsvisualisierung" und andere kennen, dann werden sie eigene Didaktisierung von einem authentischen Text erstellen.
- Výstupy z učení
- Am Ende dieses Seminarzyklus verfügen die Studierenden über praktische Fertigkeiten in der Didaktisierung der authentischen Materialien im Unterricht.
- Osnova
- 1. Grundbegriffe: "Sprachlandschaften", "Duale Codierungstheorie", "interne und externe Inhaltsvisualisierung" und andere. 2. Arbeit mit wissenschaftlichen Texten zum Thema "Sprachlandschaften" - eigene Lektüre, gemeinsame Analyse 3. Eigene geleitete Didaktisierung eines ausgewählten authentischen Textes (Sprachlandschaften)
- Literatura
- FIŠER, Zbyněk. Textinterventionen in den öffentlichen Raum und ihre Interpretation. Theoretische und didaktische Überlegungen zur Linguistic-Landscape-Problematik. In Badstübner-Kizik, Camilla; Janíková, Věra. Linguistic Lanscape und Fremdsprachendidaktik. Perspektiven für die Sprach-, Kultur- und Literaturdidaktik. 1. vyd. Berlin: Peter Lang, 2018, s. 201-233. Possener Beiträge zur angewandten Linguistik; 10. ISBN 978-3-631-77028-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3726/b15201. info
- Linguistic landscape : expanding the scenery. Edited by Elana Goldberg Shohamy - Durk Gorter. 1st pub. New York: Routledge, 2009, viii, 352. ISBN 9780415988728. info
- Výukové metody
- Seminar, Gruppenarbeit
- Metody hodnocení
- Zápočet: Voraussetzung für den erfolgreichen Abschluss des Kurses (z) ist die schriftliche Vorbereitung und mündliche Präsentation der Didaktisierung eines Textes. Die Präsentation muss vor Ort durchgeführt werden.
Kolokvium: Voraussetzung für den erfolgreichen Abschluss des Kurses (k) ist die schriftliche Vorbereitung und mündliche Präsentation der Didaktisierung eines Textes. Die Präsentation muss vor Ort durchgeführt werden. Zusätzlich soll eine Seminararbeit zu einem Thema, das die Didaktisierungen von authentischen Texten betrifft, abgegeben werden.
Česky: Podmínkou úspěšného ukončení kurzu (z) je písemná příprava a ústní prezentace didaktizace jednoho textu. Prezentaci je nutno realizovat prezenčně.
Podmínkou úspěšného ukončení kurzu (k) je písemná příprava a ústní prezentace didaktizace jednoho textu. Prezentaci je nutno realizovat prezenčně. Navíc se předpokládá odevzdání seminární práce k tématu, které se týká didaktizací autentických textů. - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá v pátek.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/NJ_K501