RJ2003 Dětská literatura 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/0/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 9. 10. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 23. 10. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 6. 11. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 20. 11. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 4. 12. 16:00–17:50 učebna 7, Pá 18. 12. 16:00–17:50 učebna 7
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na historii vzniku a vývoj ruské literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti se zaměřením na její hlavní představitele a klíčová umělecká díla. Důraz je kladen na rozpoznání individuálního autorského stylu nejvýraznějších spisovatelských osobností, na klíčové vývojové a ideologické proměny ruské literatury pro děti a mládež, na její praktické a teoretické pochopení, na rozpoznání jednotlivých žánrů, žánrových variant a jejich specifik.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu studenti rozumí specifikům literatury pro děti a mládež; rozumí základní odborné terminologii k tématu (literatura intencionální a neintencionální); dokážou se orientovat ve vývoji ruské literatury pro děti a mládež a v její periodizaci; rozumí rozdílu mezi folklorem a literaturou pro děti a mládež; interpretují a analyzují díla ruské literatury pro děti a mládež a dokáží k nim přistupovat kriticky; pracují s ruskou primární literaturou pro děti a mládež při přípravě na vlastní výuku.
- Osnova
- 1-2. Dětská literatura. Definice, funkce. Intencionální, neintencionální literatura. Dětský folklor. Historie utváření dětské literatury v Rusku do 19. stol
- 3-4. Dětská literatura v 19. stol.
- 5-6.Dětská literatura v 1. polovině 20. století.
- 7-8. Dětská literatura v 2. polovině 20. století
- 9-10. Pohádka. Lidová a autorská. Žánry. Hlavní představitelé
- 11-12. Dětská literatura v 21. Století. Ruské překlady zahraničených děl.
- Literatura
- povinná literatura
- ARZAMASCEVA, Irina Nikolajevna a Sofija Anatol'jevna NIKOLAJEVA. Detskaja literatura : učebnik. 5-e izd., ispravlennoje. Moskva: Izdatel'skij centr Akademija, 2008, 574 s. ISBN 9785769546204. info
- doporučená literatura
- DOROVSKÝ, Ivan. ŘEŘICHOVÁ V. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Zahraniční spisovatelé. Praha, 2007.
- ČEŇKOVÁ, Jana., SIEGLOVÁ, Naděžda., DEJMALOVÁ, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
- MANDYS, Pavel (ed.). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha, 2013.
- ZUBAREVA, Jevgenija Jevgen'jeva. Detskaja literatura : učebnik. Moskva: Vysšaja škola, 2004, 550 s. ISBN 5060045366. info
- Výukové metody
- Předmět bude vyučován formou přednášek.
- Metody hodnocení
- Během semestru student vypracuje e-portfolio, ve kterém představí vybraná díla z dětské literatury. Materiály portfolia poslouží jako další didaktická pomůcka k vybranému učebnicovému souboru pro ZŠ/SŠ. Kolokvium na konci semestru proběhne formou prezentací portfolií a skupinové diskuze.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/RJ2003