RJ2014 Současná ruská literatura 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/0/0. v kombinovaném studiu 12 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Alexandra Gončarenko (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 9. 10. 10:00–11:50 učebna 12, Pá 23. 10. 8:00–9:50 učebna 12, Pá 6. 11. 8:00–9:50 učebna 6, Pá 20. 11. 8:00–9:50 učebna 12, Pá 8. 1. 10:00–11:50 učebna 54, Pá 15. 1. 10:00–11:50 učebna 12
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (6)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Přednáškový cyklus prohlubuje znalosti posluchače v oblasti uměleckých proudů, směrů a osobností ruské literatury 20. století. Důraz je kladen na pochopení a schopnost samostatné interpretace a kritiky děl klíčových autorů ruské prózy, poezie a dramatu daného období. Pozornost je věnována obdobím dějinných zvratů, zejména přehodnocení kulturních hodnot a vývoji po roce 1985. Předmět rozšiřuje, prohlubuje a doplňuje bakalářský předmět Ruská moderní literatura 1.
- Výstupy z učení
- Studenti ovládají a rozumí periodizaci ruského literárního vývoje ve 20. století; rozumí specifikům jednotlivých směrů a proudů a dokáží je charakterizovat; dokážou do periodizace zařadit konkrétní autory, jejichž autorskému stylu rozumí; stručně charakterizují specifika díla vybraných ruských spisovatelů; využívají teoretické poznatky při interpretační práci s texty umělecké literatury; propojují znalosti historie a reálií s vývojem ruské literatury a jejích předních osobností; chápou a prakticky vysvětlí specifika tzv. postsovětského literárního vývoje.
- Osnova
- Úvod, periodizace ruské literatury 20. století.
- Literatura stříbrného věku – symbolismus, hlavní představitelé
- Literatura stříbrného věku – akméismus, hlavní představitelé
- Literatura stříbrného věku – futurismus a imažinismus.
- . Specifika literatury po roce 1917. Próza a literární vývoj 20. a 30. let. Literární organizace a osobnosti
- . Ruská emigrace. Periodizace, specifika, význační představitelé a díla
- . Poezie 60. – 80. let. Tzv. estrádní poezie, autorská píseň, poezie ruského rocku
- . Klíčová témata ruské prózy 2. poloviny století. Tzv. vesnická próza, téma války, GULAGu
- . Literární procesy na konci 20. století. Tzv. navrácená literatura, literatura s tematikou „kultu osobnosti“, ruská postmoderna
- . Ruská próza na konci 20. století
- . Ruská poezie na konci 20. století
- . Ruské drama na konci 20. století
- .
- Literatura
- povinná literatura
- HRALA, Milan. Ruská moderní literatura 1890-2000. Praha, 2007. ISBN 9788024612010.
- doporučená literatura
- ABELJUK, J., POLIVANOV, K. Istorija russkoj litěratury XX veka: Kniga dlja prosveščonnych učitělej i učenikov. Kn. 1: Načalo XX veka. Moskva, 2009.
- AGENOSOV, V. a kol. Russkaja litěratura XX veka. 11 klass. (Učebnik v dvuch časťach.) Moskva, 2013.
- ABELJUK, J., POLIVANOV, K. Istorija russkoj litěratury XX veka: Kniga dlja prosveščonnych učitělej i učenikov. Kn. 2: Posle revoljucij. Moskva, 2009.
- Výukové metody
- Předmět bude vyučován formou přednášek. Studenti zpracuje téma, které se týká literární tvorby jednoho z autorů 20. století. Při zpracování student musí použít minimálně 3 zdroje sekundární literatury.
- Metody hodnocení
- Ústní diskuze s vyučující na základě zpracovaného tématu.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/RJ2014