PdF:SPp015 Symptomatické poruchy řeči - Informace o předmětu
SPp015 Symptomatické poruchy řeči
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp015/01: Čt 12:00–13:50 učebna 52, P. Kopečný
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student/ka ovládat problematiku symptomatických poruch řeči, jejich etiologické modely a klasifikaci; student/ka bude prakticky seznamován/a s projevy narušené komunikační schopnosti osob s jednotlivými druhy zdravotního postižení s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student/ka prostřednictvím pomůcek a pracovních listů aktivně zapojen/a do výuky, a tak bude rozšiřovat své kompetence v rámci orientace ve specificích logopedické intervence u osob s různými druhy zdravotního postižení.
- Výstupy z učení
- • orientace v jednotlivých formách NKS u osob se zdravotním postižením; • schopnost tvořit materiál k rozvoji komunikační schopnosti osob s různými druhy zdravotního postižení.
- Osnova
- Vývoj řeči, symptomatické poruchy řeči, modely vzniku SPŘ, klasifikace. Jedinci s poruchami hybnosti, psychomotorický vývoj dítěte, mozková obrna. Vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou, logopedická intervence, moderní terapie na základě reflexnosti. Osoby s těžkým sluchovým postižením, specifika logopedické intervence. Osoby s těžkým zrakovým postižením, specifika logopedické intervence. SPŘ u osob s mentálním postižením, faktory ovlivňující vývoj řeči u dětí s mentálním postižením. Specifika logopedické intervence u osob s mentálním postižením. SPŘ u osob s kombinovaným postižením. Děti s jinými poruchami a onemocněními; AD(H)D, schizofrenie, epilepsie, poruchy chování. Logopedická intervence u dospělých osob se SPŘ.
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
- doporučená literatura
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
- MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Symptomatické poruchy řeči. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze, skupinová práce
- Metody hodnocení
- předmět ukončen zápočtem, požadavkem splnění je zpracování seminární práce a splnění závěrečného testu (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPp015