PdF:VIb019 Speciální výtvarná výchova 1 - Informace o předmětu
VIb019 Speciální výtvarná výchova 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Bc. Lucie Hájková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VIb019/01: Čt 12:00–13:50 ateliér 18A, L. Hájková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (3)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (3)
- Cíle předmětu
- Volitelné rozšíření praktické výuky v bakalářské formě studia s přesahem do speciálně-výtvarných disciplín. Předmět je zaměřen na rozvoj kreativity, autorských dispozic a pracovních procesů, s ohledem na speciálně-výtvarnou praxi. Speciální výtvarná výchova 1 je zaměřena na práci s jedinci se zdravotním postižením. Součástí výuky je i praktická realizace výtvarných aktivit s jednou z cílových skupin předmětu.
- Výstupy z učení
- Cílem předmětu je získávání praktické zkušenosti s využíváním výtvarně vyjadřovacích prostředků s jedinci se zdravotním znevýhodněním. Student si osvojí výtvarné postupy a práci s materiálem, které bude moci aplikovat v praxi se znevýhodněnými klienty. Student si prohloubí schopnost sebereflexe a analýzy tvůrčího procesu.
- Osnova
- výtvarná dílna a zdravotní znevýhodnění
- možnosti využití arteterapeutických a artefiletických prvků s lidmi se zdravotním znevýhodněním (teorie, praxe, terminologie…)
- výtvarné postupy a materiály při práci s jedinci se zdravotním znevýhodněním
- rozvoj tematických okruhů
- vlastní praktická činnost (individuální i skupinová), reflektivní dialog
- Literatura
- SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 200 s. ISBN 978-80-210-7925-0. URL info
- EISENHAMMEROVÁ, Barbora, Zuzana STRAKOŠOVÁ, Susan MALY, Pavla NOVOTNÁ, Marta KOVÁŘOVÁ, Hana STADLEROVÁ, Michal MARUŠKA a Petr KAMENICKÝ. CREATIVE HELP: tvůrčí dílny s lidmi se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 124 s. CREATIVE HELP. ISBN 978-80-210-6615-1. info
- REMSOVÁ, Lenka, Zuzana STRAKOŠOVÁ a Michal MARUŠKA. Interdisciplinární workshop koncipovaný pro znevýhodněné skupiny. Nová média, divadlo, performance, hudba a výtvarné umění. Výchovný ústav Olešnice na Moravě, 19.10. 2010. 2010. URL info
- NOVOTNÁ, Pavla. Deaf Art - Výtvarné umění v kultuře Neslyšících. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 95 stran. ISBN 9788021047761. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
- SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 303 s. ISBN 8072901303. info
- Výukové metody
- seminář, individuální projekt
- Metody hodnocení
- zápočet
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/VIb019