PdF:VVm013 Didaktika 3 - Školní kurikula - Informace o předmětu
VVm013 Didaktika 3 - Školní kurikula a výtvarné dílny
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VVm013/01: St 17:00–18:50 ateliér 18A, H. Stehlíková Babyrádová
- Předpoklady
- Absolvování první a druhé didaktiky, základní znalosti v oblasti pedagogiky výtvarné výchovy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (3)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Anotace: V rámci předmětu budou probírána témata - modely učebních plánů výuky výtvarné výchovy na základních školách – mezioborové přesahy učiva výtvarné výchovy, proporce tradičních výtvarných disciplín a disciplín využívajících nová média.
Cílem semináře je seznámit se s koncepcí učebních plánů a programů pro různé typy škol (základní, střední a odborné školy) a s pravidly přípravy výtvarné dílny. - Výstupy z učení
- projekt půlročního výukového plánu nebo desetidenní výtvarné dílny
- Osnova
- Etické aspekty výtvarného projevu.
- Návaznost učebních programů na aktuální tendence ve výtvarném umění.
- Inspirace výtvarné výchovy literaturou, hudbou, divadlem.
- Studenti budou také obeznámeni s principy vedení výtvarné dílny.
- Literatura
- VEJRYCHOVÁ, Radka, Barbora SVÁTKOVÁ, Lenka REMSOVÁ, Hana STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Marie PAVLOVSKÁ, Martina KUROWSKI a Jan BUCHTA. Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 113 s. ISBN 978-80-210-6653-3. URL info
- Z poznámkových bloků dizertačních prací… Veřejný diskurz výtvarného umění, aneb aktuálně k výtvarnému umění a k výtvarné výchově. Stehlíková Babyrádová, Hana - Horáček, Radek (eds.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 134 s. ISBN 978-80-210-6133-0. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
- SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 303 s. ISBN 8072901303. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse
- Metody hodnocení
- Student (studentka) vypracuje buď návrh půlročního učebního plánu, nebo návrh programu desetidenní výtvarné dílny pro vybranou cílovou skupinu, dále vypracuje text k vybrané státnicové otázce z didaktiky výtvarné výchovy. Text seminární práce bude mít rozsah 5 normostran, bude doplněn 30 fotografiemi. Výstup kontroluje vyučující v osobním kontaktu se studentem. Obsahově bude práce zaměřena na aktuální stav kurikulárních dokumentů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/VVm013