PdF:FJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 - Informace o předmětu
FJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0.5/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( Fy6001 Seminář k učitelské praxi 2 , HL6001 Seminář k učitelské praxi 2 , HV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , CH6001 Seminář k učitelské praxi 2 , KL6001 Seminář k učitelské praxi 2 , OV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , AJ6001 Seminar on Practice 2 , Bi6001 Seminář k učitelské praxi 2 , CJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , De6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Kv6001 Seminář k učitelské praxi 2 , MA6001 Seminář k učitelské praxi 2 , NJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , RJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , RV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , SP6001 Seminář k učitelské praxi 2 , TE6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Vi6001 Seminář k učitelské praxi 2 , VV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Ze6001 Seminář k učitelské praxi 2 )
!NOWANY(Fy6001,HL6001,HV6001,CH6001,KL6001,OV6001,AJ6001,Bi6001,CJ6001,De6001,Kv6001,MA6001,NJ6001,RJ6001,RV6001,SP6001,TE6001,Vi6001,VV6001,Ze6001). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-MA)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství informatiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-MA)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Základy společenských věd (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Smyslem předmětu je poskytnout studentům prostor pro reflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe realizované v rámci předmětu Učitelské praxe 2 a Učitelská praxe 3 a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti ve vztahu ke své učitelské praxi. Způsob vedení semináře je inspirován konceptem tzv. reflektujících týmů, který se vyznačuje spoluprací více odborníků z různých oblastí. Výuku proto zajišťuje oborový didaktik spolu s pedagogem či psychologem. Do výuky budou zváni také vybraní cviční učitelé.
- Výstupy z učení
- Na konci předmětu student bude: 1) lépe uchopovat podstatné aspekty pedagogických situací a otázek, které byly předmětem diskuse v semináři – s ohledem na průběh diskusí v semináři dokáže např. pojmenovat a vyhodnotit rozdíly mezi různými způsoby didaktické transformace učiva; 2) cíleně využívat reflexi (a sebereflexi) jakožto nástroj profesního učení – dokáže např. vysvětlit silné a slabé stránky svého pedagogického (a specificky didaktického) výkonu a navrhnout konkrétní opatření pro jejich další pozitivní rozvoj.
- Osnova
- • skupinová práce s pedagogickým (reflektivním) deníkem • skupinová práce s profesním portfoliem • osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k oborově didaktickému aspektu práce učitele
- Literatura
- PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
- Výukové metody
- • různé formy skupinové diskuse; • práce s reflektivními deníky a profesním portfoliem.
- Metody hodnocení
- • aktivní účast v semináři (80%); • průběžné plnění úkolů a jejich odevzdání v dohodnutých termínech (reflektivní deník a profesní portfolio).
- Informace učitele
- Jednooboroví studenti si tento předmět zapisují během studia dvakrát, poprvé spolu s předmětem Učitelská praxe 2 a podruhé spolu s předmětem Učitelská praxe 3. Dvouoboroví studenti si zapíší předmět během studia jedenkrát v návaznosti na jeden svůj studovaný obor (v jarním semestru spolu s Učitelskou praxí 2) a jedenkrát v návaznosti na druhý svůj studovaný obor (v podzimním semestru spolu s Učitelskou praxí 3).
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 3x90 minut při Učitelské praxi 2 a 2x135 minut při Učitelské praxi 3. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- AJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - Bi6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - CJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - De6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - Fy6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - HL6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - HV6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - CH6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - KL6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001)
- AJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/FJ6001