PdF:SPp012 Snoezelen - Informace o předmětu
SPp012 Snoezelen
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp012/01: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 12:00–13:50 učebna 19a, D. Zámečníková
- Předpoklady
- Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob se zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u jednců se zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Očekávaní výstupy: * student se orientuje ve vybavení snoezelenu * zná, k čemu jsou jednotlivé pomůcky určeny * zná vybrané postupy při realizaci snoezelenu v edukačním procesu * ovládá základní stimulační techniky u žáků se zdravotním postižením
- Osnova
- 1. Stručná charakteristika,historie snoezelenu 2. Východiska, cíle a význam snoezelenu 3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.) 5. Organizace, struktura, dokumentace 6. Metodické jednotky, zásady 7. Využití konceptu bazální stimulace 8. Polohování 9. Podpora vestibulárního vnímání 10. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 11. Snoezelen jako volnočasová aktivita
- Literatura
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
- Pagliano Paul: The multisenzory handbook: A guide for children and adults with sensory learning disbilities
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
- Výukové metody
- seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen na základě absolvování plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce v rozsahu 2 - 3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Práce bude obsahovat 1 téma z níž uvedených: - jednu případovou studii, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s tělesným postižením - student může zpracovat úvahu na téma snoezelen - vypracovat rešerši z odborných knih, časopisů - zpracovat anketu nebo rozhovor na téma snoezelen (viz informace učitele). Pro studenty psychopedie: aplikace snoezelenu u žáka s mentálním postižením Studenti představí vlastní návrh práce ve snoezelenu.
- Informace učitele
- Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru (somatopedie, více vad - Opatřilová, Zámečníková). Student má možnost výběru tvorby: - případová studie - úvaha - rešerže - anketa - rozhovor Pro studenty psychopedie: dr.Chaloupková, doc. Pipeková
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPp012