PdF:SZ6098 Individuální výuková praxe - Informace o předmětu
SZ6098 Individuální výuková praxe
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Alena Baslerová (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6098/01: každé sudé úterý 15:00–16:50 učebna 73, A. Baslerová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program PdF, N-SS)
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S)
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hra na varhany (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Matematika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (2)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2) (2)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-HV2S)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství informatiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2) (2)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (2)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Základy společenských věd (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Pokud jde o školu v přírodě, školní výlet nebo zimní/letní sportovní kurz v rámci školy měla by akce trvat minimálně 7 dnů.
- Výstupy z učení
- Výstupy: -reflexe vlastní pedagogické činnosti -identifikace silných a slabých stránek v roli pedagoga -zpracování písemné přípravy (popis metody, popis pedagogické aktivity) -vedení reflektivního záznamu.
- Osnova
- Praxe může být vykonávána na základních školách dle vlastního výběru nebo v zařízeních volného času. Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi a stanovte si cíle. 2) Popište specifika práce se skupinou dětí. 3) Popište zvládání nekázně, nepozornosti, vlastní způsoby motivování dětí pro plánované činnosti. 4) Reflektujte celý průběh praxe a popište co jste se naučili. Zápočet je udělen po absolvování závěrečné skupinové reflexe, odevzdání pedagogického deníku a potvrzení o praxi (ze zařízení), vše v elektronické podobě, vloženo do informačního předmětu do odevzdávárny v isu. Na skupinovou reflexi praxe na fakultě se student přihlašuje v isu.
- Literatura
- ČECH, Tomáš a Jiří NĚMEC. Pedagogika volného času pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Brno : Pedagogická fakulta. Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
- ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
- PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
- ŠŤÁVA, Jan. Příprava učitele na vyučování. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1308-7. info
- JŮVA, Vladimír. Muzeopedagogika a pedagogika volného času. Vychovávatel' : časopis pedagógov. Bratislava: Educatio, 1993, roč. 1993, 5/6, s. 16-17. ISSN 0139-6919. info
- Výukové metody
- Practická příprava na pedagogickou práci s dětmi a mládeží.
- Metody hodnocení
- Individuální aktivní činnost studenta na praxi,vedení pedagogického deníku, skupinová reflexe, zápočet.
- Informace učitele
- Kontaktujte garanta praxe s návrhem činnosti na praxi na mail: skarkova@ped.muni.cz. Potvrzení o praxi a reflektivní deník z praxe vložte do odevzdávárny v isu. Formulář k potvrzení praxe najdete na webu praxí zde: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe-spolecneho-zakladu Pedagogický deník je významnou součástí dokumentace pedagogické praxe. Je potřebným dokladem při přípravě i při hodnocení (sebehodnocení)absolvování individuální pedagogické praxe. Do pedagogického deníku si student zapisuje individuální plán své praxe a celý průběh praxe. Zápisy lze rozdělit do 3 základních částí: V první části si student zaznamenává především informační údaje, které potřebuje pro realizaci své praxe, v druhé části pak student zapisuje vše, co se týká plnění úkolů vlastní pedagogické praxe, svoje pozorování, činnosti které prováděl apod. Třetí část je vyhrazena pro reflexi praxe. Termíny skupinové reflexe jsou vypisovány průběžně v isu, na termíny se přihlašujete.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SZ6098