PdF:VV_KTV Keramika - Informace o předmětu
VV_KTV Keramická tvorba
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Hana Novotná, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Hana Novotná, M.A., Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VV_KTV/01: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 10:00–11:50 učebna 9, H. Novotná
VV_KTV/02: Út 21. 9. až Út 14. 12. Út 12:00–13:50 učebna 9, H. Novotná - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (3)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (3)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět keramická tvorba pro svoji komplexnost využívá ve výuce všech klasických technik volného umění jako je kresba, malba i modelování; cvičí tedy plošné i prostorové vidění a cítění. Pracuje s keramickou hmotou klasicky i experimentálně, ve všech jejích skupenstvích, například vytvářením objektů, nádob, plastik, instalací v prostoru ad. Paralelně studium seznamuje studenty s technologiemi a s řemeslem s keramickou tvorbou spojenými to vše v návaznosti na vizuální umění 20. století až po současnost. Cílem předmětu je získání teoretických i praktických znalostí oboru keramika z oblasti volného umění a designu, které jsou využitelné pro pozdější aplikaci ve výtvarné pedagogické praxi i pro další výtvarné vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Student se na základě semestrálních zadání seznámí s teoretickou i praktickou částí úkolu a to formou konzultací a workshopů ze strany pedagoga. Zadání je v úvodních hodinách diskutováno do nejmenších detailů, následuje rešerše k tématu z oblasti současného vizuálního umění; společná konzultace nad skicami, dále individuální konzultace. Struktura jednotlivých témat se skládá ze dvou částí. Prvním výstupem je vždy reálná skica, tvar, nádoba, objekt či instalace v materiálu. Ve druhé části studenti transformují svůj koncept vizuální formou například jako akci, proces ad., kterou zaznamenají ve fotodokumentaci či videem. Na základě získaných znalosti následně vznikají užitné předměty vytvořené klasickými řemeslnými technikami – například rotací na hrnčířském kruhu, litím, ale i foto záznamy procesu nebo akcí v exteriéru či interiéru. Cílem pedagoga je dosáhnout u každého studenta posunu od zvládnutého řemesla k osobnímu výrazu.
- Osnova
- - zadání tématu ve skupině - skupinové konzultace nad skicami a návrhy, rozprava o návrzích a vyhodnocení rešerší (dle zadání z oblasti volného i užitého umění) - vlastní realizace, průběžná individuální konzultace s pedagogem - workshop pedagoga – praktická ukázka technik spojených s keramickým materiálem (točení na kruhu, lití do forem, neriagi ad.) s aktivní účastí studentů - prostorová realizace v materiálu - práce s hlínou, glazurou, engobami (sádrou apod.) klasickými keramickými technikami – modelováním, litím, formováním, majolika, fajáns; souběžně dokumentace fotografií nebo videem (foto procesu, akce) - prezentace a obhajoba konceptu - výstup - materiálová realizace, fotodokumentace, video
- Literatura
- povinná literatura
- NOVOTNÁ, Hana. Porcelán +. 1. vydání. Masarykova univerzita: Masarykova univerzita, 2018, 173 s. ISBN 978-80-210-9105-4. info
- doporučená literatura
- PETRIE, Kevin, ed. a LIVINGSTONE, ed. The Ceramics Reader
- SUCHOMEL, Filip. 3sta drahocenností : čínský porcelán ze sbírek Valdštejnů, Schwarzenbergů & Lichnowských. 2., přepracované vydání. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015. 510 stran. ISBN 9788087989135. i
- FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková
- GUALDONI, Flaminio. Art the twentieth century. Milano: Skira, 2008
- Věci a slova : umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice 1870-1970. Edited by Lada Hubatová-Vacková - Martina Pachmanová - Pavla Pečinková, Tra. Vyd. 1. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2014, 572 s. ISBN 9788086863696. info
- MICHL, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh : čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2012, 327 s. ISBN 9788086863429. info
- BROŽKOVÁ, Helena. Artěl : umění pro všední den, 1908-1935. Edited by Jiří Fronek. Praha: Uměleckoprůmyslové museum, 2009, 398 s. ISBN 9788087164129. info
- neurčeno
- KESNER, Ladislav. Vizuální teorie:souučasné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany:H&H, 1997
- Výukové metody
- Teoretická rozprava i praktická prezentace k zadanému tématu formou konzultací a workshopů pedagoga v průběhu výuky
- Metody hodnocení
- Kritéria hodnocení: prezentace a odevzdání materiálové, prostorové realizace; fotodokumentace (u procesuálních zadání a akcí video), Konečné hodnocení:zápočet
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/VV_KTV