ZeC009 Půda a biota

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
12 hod. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
Mgr. Peter Mackovčin, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 11. 9:00–12:50 učebna 5a, 13:00–16:50 učebna 5a
Předpoklady
Úvodem se předpokládají středoškolské pedologické a biologické znalosti a základy terminologie těchto oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o pedologii a biogeografii jako přírodovědných disciplinách. V části týkající se pedologie bude představeny nezbytné informace o roli půdy v životním prostředí, jejích základních stavebních součástech a diagnostických vlastnostech. Získání přehledu o klasifikaci půd ČR a jejich rozmístění. Zdůrazněny budou možnosti předání základních poznatků žákům ZŠ. Naučit studenty sestavování odborného půdně geografického regionálního textu s ohledem na geologickou stavbu a reliéf. Biogegrafické znalosti se budou opírat o poznání role organismů v prostředí, hodnocení a klasifikace bioty podle ekologických faktorů. Poznatky vyústí ve znalost biomů světa a jejich rozmístění.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni rozlišit základní půdní typy a druhy a hodnotit je podle významu pro vývoj přírody a hospodářské využití. V biogeografii budou studenti seznámeni s obsahem hlavních pojmů, základními vlastnostmi živé hmoty, rolí organismů v prostředí,vztahy orgamismů s faktory prostředí. Demonstrovány budou hlavní skupiny životních forem rostlin a biogeografické členění Země.
Osnova
  • 1. Pedologie a pedogeografie jako vědecká disciplína: Objekt, předmět, členění, metody.
  • 2. Půdy v životním prostředí.
  • 3. Hlavní složky a vlastnosti půd.
  • 4. Diagnostické znaky půd.
  • 5. Klasifikace půd a jejich výskyt v ČR.
  • 6. Didaktické využití pedogeografických a biogeografických poznatků s ohledem na geografické standardy a kurikulum, vč. RVP.
  • 7. Hlavní pojmy biogeografie.
  • 8. Základní vlastnosti živé hmoty.
  • 9. Role organismů v prostředí.
  • 10. Vztahy orgamismů a faktorů prostředí.
  • 11. Hlavní skupiny životních forem rostlin.
  • 12. Biogeografické členění Země.
Literatura
    povinná literatura
  • Brtnický Martin a kol. (2015): Půdní typy ČR. Mendelova univerzita v Brně, 88 s.
  • TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. Páté, upravené a doplněn. Praha: Česká geologická služba, 2014, 68 stran. ISBN 9788070758618. info
  • HORNÍK, Stanislav a Ladislav BUZEK. Fyzická geografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 319 s. info
  • HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 stran. info
  • BUCHAR, Jan. Zoogeografie. Illustrated by B. Holubec. 1. vyd. Praha: SPN, 1983, 199 s. : i. info
    doporučená literatura
  • OPATRNÝ, Evžen. Zoogeografie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999, 190 s. ISBN 8024400111. info
Výukové metody
Přednáška.
Metody hodnocení
Výuka je vedena formou přednášek. K úspěšnému zakončení je zapotřebí složit zkoušku. Pokud je písemná zkouška absolvována úspěšně, ústní není zapotřebí
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.