FC5822 Moderní aspekty v pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5822/Kombi01: So 17. 9. 12:00–14:50 laboratoř 86, So 12. 11. 12:00–14:50 laboratoř 86, So 17. 12. 9:00–10:50 laboratoř 86
FC5822/Prez01: Po 8:00–8:50 laboratoř 84, Po 9:00–9:50 laboratoř 84, kromě Po 24. 10., kromě, P. Pecina
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: Předmět pojednává o soudobých aspektech v pedagogice, aktuálních problémech výchovně vzdělávacího procesu na školách, aktuálních problémech pedagogického výzkumu a seznamuje studenty také s inovativními prvky ve výchově a vzdělávání. Cíle: Po absolvování předmětu budou studenti schopni: • Vymezit aktuální témata pedagogické vědy. • Prokázat orientaci v těchto tématech.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni vymezit aktuální témata pedagogické vědy a prokázat orientaci v těchto tématech.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, aktuální témata pedagogiky. 2. Kvalita výuky, aktivita, samostatnost a tvořivost žáků, aktivizující metody výuky. Alternativní výchovné koncepce. 3. Moderní učební pomůcky, didaktická technika ve výuce, s důrazem na práci s interaktivní tabulí. 4. Gender ve škole. 5. Odškolnění společnosti, antiautoritativní pedagogika. 6. Rodina a škola. 7. Státní maturity. 8. Standart kvality profese učitele. Etický kodex učitele. Autorita učitele a nekázeň žáků, kyberšikana. 9. Žáci se specifickými poruchami učení na střední škole. 10. Aktuální problémy pedagogického výzkumu. 11. Digitální kompetence učitele. Konektivismus ve vzdělávání. 12. Shrnutí, opakování, diskuse.
Literatura
    doporučená literatura
  • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning : učení (se) s digitálními technologiemi. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021, 330 s. ISBN 978-80-7676-175-9. URL info
  • SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 455 s. Syntézy výzkumu 3. ISBN 978-80-210-8568-8. info
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-8258-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016. Čítárna Munispace info
  • PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 147 s. ISBN 9788021048348. info
  • PECINA, Pavel. Tvořivost ve vzdělávání žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 99 s. svazek číslo 111. ISBN 978-80-210-4551-4. info
Výukové metody
Konzultace, přednáška.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. K udělení zápočtu je třeba vypracovat zápočtovou práci na téma zadané vyučujícím v rozsahu 4 - 8 stran. Práci je třeba odevzdat elektronicky do odevzdávárny v Informačním systému. Práci je možné vypracovat v programu Word, Power point, případně v jiném vhodném programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.