IVc513 Identifikace, diagnostika a hodnocení chování

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/0/7. 85 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Mgr. Vendula Sunková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na způsoby identifikace projevů chování vhodného pro behaviorální intervenci, provádění diagnostiky chování jedince a správného vyhodnocení jeho funkcí. Obsahem bude též nácvik způsobů, jak pracovat s informacemi a daty o jedinci a jeho sociálním okolí, které má asistent behaviorálního analytika z různých zdrojů k dispozici, včetně informací o biologických proměnných klienta/pacienta, které mohou ovlivňovat jeho chování. Dále budou představeny způsoby, jakými je možné provést předběžné hodnocení problémového chování a jak v rámci diagnostiky spolupracovat s dalšími profesionály, např. lékaři, sociálními pracovníky, psychology atp. V neposlední řadě se předmět zaměří na identifikaci limitů behaviorální intervence a individuálních znalostí a zkušeností asistenta behaviorálního analytika s cílem identifikovat situace a stavy pacienta/klienta, kdy je nutné jej směřovat do péče jiných zdravotnických profesí. Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vysvětlením behaviorálních konceptů, behaviorálními škálami, biologickými proměnnými atd. Navazujícími bloky jsou hodnocení funkcí 2 a analýza funkcí 2.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu rozumí logice a způsobům funkčního hodnocení a funkční analýzy chování a umí prakticky provést funkční hodnocení chování a funkční analýzu chování pod dohledem behaviorálního analytika. Absolventi dokáží popsat vliv biologických proměnných na chování klienta/pacienta a reflektovat jej při hodnocení chování. Dále budou absolventi schopni při hodnocení chování využít spolupráce s dalšími profesemi, zejména lékaři, klinickými psychology a sociálními pracovníky. Absolventi dokáží prakticky provést hodnocení preferencí a využít základních i pokročilých behaviorálních diagnostických metod a technik (např. diagnostické nástroje a manuály pro plánování intervence VB – MAPP a ABLLS).
Osnova
  • vyhodnocení anamnestických údajů a dostupných dat a informací o pacientovi/klientovi
  • vyhodnocení potřeby behaviorálně-analytické intervence
  • identifikace a prioritizace společensky významných cílů změny chování
  • hodnocení relevantních silných a deficitních dovedností
  • hodnocení preferencí
  • běžné funkce problémového chování
  • deskriptivní hodnocení problémového chování
  • funkční analýza problémového chování
  • interpretace dat funkčního hodnocení
Literatura
  • Fisher, W., Piazza, C., & Roane, H. (2020). Handbook of Applied Behavior Analysis (2nd Ed).Guilford Publications
  • DeLeon, I.G., & Iwata, B.A. (1996). Evaluation of a multiple-stimulus presentation format for assessing reinforcer preferences. Journal of Applied Behavior Analysis, 29(4), 519-533.
  • Cote, C. Thompson, R., Hanley, G., McKerchar, P. (2007). Teacher report and direct assessment of preferences for identifying reinforcers for young children. Journal of Applied Behavior Analysis, 40, (1), 157-166.
  • McGreevy, P. (2012). Essential for Living. Orlando.
  • PARINGTON, J. W. (2010). The assessment of basic language and learning skills-revised (The ABLLS-R). Behavior Analysts, Inc.
  • SUNDBERG, M. (2008). VB-MAPP Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program: A language and Social Skill Assessment Program for Children with Autism or Other Developmental Disabilities-Guide. Concord: AVB Press.
  • Fisher, W.W., Piazza, C.C., Bowman, L.G., Hagopian, L.P., Owens, J.C., & Slevin, I. (1992). A comparison of two approaches for identifying reinforcers for persons with severe and profound disabilities. Journal of Applied Behavior Analysis, 25(2), 491-498
  • Cipani, E. (2017). Functional Behavioral Assessment, Diagnosis, and Treatment: A Complete System for Education and Mental Health Settings (3rd Ed). Springer Publishing.
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Third edition. Harlow: Pearson, 2020, 945 stran. ISBN 9781292324630. info
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
45 h teorie, 40 h cvičení.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.