PdF:NJ_K200 Kulturní studia pro učitele - Informace o předmětu
NJ_K200 Kulturní studia pro učitele němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Johanna Dalsant, M.A. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_K200/Kombi01: Pá 23. 9. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 7. 10. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 21. 10. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 11. 11. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 25. 11. 10:00–10:50 učebna 63, Pá 9. 12. 10:00–10:50 učebna 63, J. Dalsant
NJ_K200/Prez01: St 14. 9. 17:00–18:50 učebna 53, St 21. 9. 17:00–18:50 učebna 53, St 5. 10. 17:00–18:50 učebna 53, St 12. 10. 17:00–18:50 učebna 53, St 19. 10. 17:00–18:50 učebna 53, St 2. 11. 17:00–18:50 učebna 53, St 9. 11. 17:00–18:50 učebna 53, St 16. 11. 17:00–18:50 učebna 53, J. Dalsant - Předpoklady
- Dosažená jazyková úroveň B2 Sprachkompetenz auf B2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Německý jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- ZS1 Německý jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Stěžejním cílem předmětu je rozvoj interkulturní a sociokulturní kompetence studentů. Studenti si osvojí znalosti o aktuálním společenském fenoménu v německy mluvících zemích z pohledu historického, kulturně-politického, sociologického, psychologického či filozofického (např. uprchlická krize, náboženská tolerance, genderová rovnováha, homosexualita aj.). Das Hauptziel des Faches ist die Entwicklung der interkulturellen und soziokulturellen Kompetenz der Studierenden. Die Studenten erwerben neue Kenntnisse über ein gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht (z.B. Flüchtlingskrise, religiöse Toleranz, Gender-Freiheit, Homosexualität etc.)
- Výstupy z učení
- Ziele des Kurses: - Schaffung des Bewusstseins für Verantwortung beim Unterrichten von Kulturstudien im Fremdsprachenbereich - Entwicklung der interkulturellen und soziokulturellen Kompetenz - Kenntniserwerb über ein gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht
- Osnova
- 1. Vymezení cílů semináře, požadavků k zápočtu a společná volba jednoho společenského fenoménu 2. Volba perspektivy vlastního pojetí daného fenoménu (historie, politologie, sociologie, psychologie) a zadání rešerší (zdroje, postupy apod.) 3.Reflexe dílčích výsledků rešerší a postupů 4.Představení daného společenského jevu z pohledu jednotlivých disciplín a následná diskuse 5.Evaluace semináře, sebereflexe studentů 1. Ziele und Anforderungen zum Zapocet werden festgelegt, das Thema wird gemeinsam gewählt 2. Historische Übersicht über das Fach & Wahl der Perspektiven für eigene Bearbeitung des Themas (Geschichte, Politologie, Soziologie, Psychologie); Quellen und Tipps fürs Recherchieren werden angeboten 3. Reflexion von Abläufen und partiellen Ergebnissen der Recherchen 4. Präsentation des Themas aus der Hinsicht einzelner Disziplinen und anschließende Diskussion 5. Evaluation des Seminars, Selbstevaluation der Studierenden
- Literatura
- doporučená literatura
- BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
- HAMANN, Eva, Christine MAGOSCH, Caterina MEMPEL, Björn VONDRAN a Rebecca ZABEL. Mitreden : diskursive Landeskunde für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Edited by Claus Altmayer. 1. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 136 stran. ISBN 9783126752671. info
- neurčeno
- KOSTKOVÁ, Klára. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 223 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 29. ISBN 978-80-210-6397-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6397-2013. Čítárna Munispace info
- HERINGER, Hans Jürgen. Interkulturelle Kommunikation : Grundlagen und Konzepte. 3., durchgesehene Aufl. Tübingen: A. Francke, 2010, 240 s. ISBN 9783772083945. info
- HOFSTEDE, Geert. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. LINDE. Praha, 2005. info
- Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters, 2001, viii, 283. ISBN 1853595365. info
- Výukové metody
- Eigene Recherchen, schriftliche Reflexionen, mündliche Präsentation mit PPT, Diskussion
- Metody hodnocení
- Ústní prezentace výsledků vlastní rešerše k zadanému tématu (doprovozená PPT), písemný plán lekce Mündliche Präsentation der Ergebnisse aus eigener Recherche zum ausgewählten Thema (begleitet von PPT), schriftliche Didaktisierung, schriftliche Reflexion über ein vorgegebenes Thema
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- -
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/NJ_K200