PdF:SOk819 Úvod do environ. edukace - Informace o předmětu
SOk819 Úvod do environmentální edukace
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Mikulicová (přednášející) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk819/01: Pá 16. 9. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 21. 10. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 11. 11. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 9. 12. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, L. Gulová, V. Kolářová, H. Korvasová, H. Mikulicová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/50, pouze zareg.: 1/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Představení základních přístupů v oblasti environmentální výchovy, které napomohou studentům v přípravě na výkon jejich budoucích profesí, především v přípravě budoucích vychovatelů. Představení tématu EV vzdělávání na základě školských dokumentů a „Doporučených a očkovaných výstupů EV“ s ukázkami aktivizujících metod a přístupů dle věku, znalostí a schopností žáků. Seznámíme se s příklady činností v oblastech senzitivity, porozumění souvislostem, bádání, řešení problémů a konfliktů i akčních strategií.
- Výstupy z učení
- Student ví, co znamená EVVO a jak se promítá do školního vzdělávání.
Student dokáže charakterizovat vývojová specifika žáků a jejich odraz při realizaci EVVO.
Student zná základní environmentální pojmy
Student vytvoří a představí ukázky senzitivních a badatelských činností - Osnova
- 1. Co je EVVO
- 2. EVVO ve školní výuce a v mimoškolních činnostech
- 3. Charakteristika EV dle věku, znalostí a zkušeností žáků
- 4. Environmentální slovník a nahlédnutí na současná environmentální témata a jak se promítají do výuky
- 5. Příklady osvědčených metodických přístupů k EVVO, praktické ukázky aktivit
- 6. Praktické výstupy a ukázky studentů
- Literatura
- povinná literatura
- ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
- SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
- doporučená literatura
- • Vrbová, P., Nováčková, H. Poklad z hlubin a co s ním? Olomouc: CEA Sluňákov, 2009.
- • Kulich, J. et al. Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Horní Maršov: SEVER, 2010.
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. 1. vyd. Trenčín: Špirála, 2014, 51 s. ISBN 978-80-970970-2-8. info
- KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, MUNI press, 2014, 200 s. ISBN 978-80-87604-67-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7063-2014. kniha info
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 808585063X. info
- KOLÁŘSKÝ, Rudolf, Igor MÍCHAL a Erazim KOHÁK. Závod s časem : texty z morální ekologie. Edited by Dagmar Nárožníková. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 228 s. ISBN 808563970X. info
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, hra, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů
- Metody hodnocení
- Studenti představí kolegům zvolená environmentální témata a pojmy. Studenti si připraví ukázkový výstup, prezentují jej a kriticky zhodnotí, navrhnou případné změny.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SOk819