SOk819 Úvod do environmentální edukace

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Korvasová (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Mikulicová (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk819/01: Pá 16. 9. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 21. 10. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 11. 11. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 9. 12. 14:00–16:50 Lipka-Kamenná, L. Gulová, V. Kolářová, H. Korvasová, H. Mikulicová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/50, pouze zareg.: 1/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Představení základních přístupů v oblasti environmentální výchovy, které napomohou studentům v přípravě na výkon jejich budoucích profesí, především v přípravě budoucích vychovatelů. Představení tématu EV vzdělávání na základě školských dokumentů a „Doporučených a očkovaných výstupů EV“ s ukázkami aktivizujících metod a přístupů dle věku, znalostí a schopností žáků. Seznámíme se s příklady činností v oblastech senzitivity, porozumění souvislostem, bádání, řešení problémů a konfliktů i akčních strategií.
Výstupy z učení
Student ví, co znamená EVVO a jak se promítá do školního vzdělávání.
Student dokáže charakterizovat vývojová specifika žáků a jejich odraz při realizaci EVVO.
Student zná základní environmentální pojmy
Student vytvoří a představí ukázky senzitivních a badatelských činností
Osnova
  • 1. Co je EVVO
  • 2. EVVO ve školní výuce a v mimoškolních činnostech
  • 3. Charakteristika EV dle věku, znalostí a zkušeností žáků
  • 4. Environmentální slovník a nahlédnutí na současná environmentální témata a jak se promítají do výuky
  • 5. Příklady osvědčených metodických přístupů k EVVO, praktické ukázky aktivit
  • 6. Praktické výstupy a ukázky studentů
Literatura
    povinná literatura
  • ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ a David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
  • SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
    doporučená literatura
  • • Vrbová, P., Nováčková, H. Poklad z hlubin a co s ním? Olomouc: CEA Sluňákov, 2009.
  • • Kulich, J. et al. Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Horní Maršov: SEVER, 2010.
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. 1. vyd. Trenčín: Špirála, 2014, 51 s. ISBN 978-80-970970-2-8. info
  • KRAJHANZL, Jan. Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Brno: Lipka, MUNI press, 2014, 200 s. ISBN 978-80-87604-67-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7063-2014. kniha info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 203 s. ISBN 808585063X. info
  • KOLÁŘSKÝ, Rudolf, Igor MÍCHAL a Erazim KOHÁK. Závod s časem : texty z morální ekologie. Edited by Dagmar Nárožníková. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 228 s. ISBN 808563970X. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, hra, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů
Metody hodnocení
Studenti představí kolegům zvolená environmentální témata a pojmy. Studenti si připraví ukázkový výstup, prezentují jej a kriticky zhodnotí, navrhnou případné změny.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023, podzim 2024.