PdF:SPk123 Specializace: Oftalmopedie 1 - Informace o předmětu
SPk123 Specializace: Oftalmopedie 1
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 11. 11. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 2. 12. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 9. 12. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 16. 12. 8:00–13:50 učebna 50
- Předpoklady
- Absolvovány základy oftalmopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Doplňující studium speciální pedagogiky pro středoškolské pedagogické pracovníky (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia od vymezení oboru a jeho mezioborového postavení k podpoře a poradenství u osob s postižením zraku různých věkových období. Zaměříme se také na systém vzdělávání této cílové skupiny u nás a na specifická opatření a na podporu v raném, předškolním a ve školním věku.
- Výstupy z učení
- Studenti by měli být v závěru kurzu schopni:
- vymezit zrakové postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením;
-znát specifika u dítěte s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervenci;
- rozumět systému vzdělávání pro zrakově postižené u nás, znát technické pomůcky a vybavení, úlohu speciálně pedagogických center; - Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie - vymezení oboru, historie podpory osob s postižením zraku u nás a v zahraničí, mezioborová spolupráce
- 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
- 3. Vývoj zrakového vnímání. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy.
- 4. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
- 5. Raná péče - teoretická východiska rané péče, služby a jejich význam. Dítě raného věku a jeho rodina.
- 6. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
- 7. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky a podpory.
- 8. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
- 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR od předškolního věku po adolescenci.
- 10. Poradenství, podpora a intervence v období předškolní a školní docházky. Poradenství v oblasti přípravy a volby povolání.
- 11. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- JANKOVÁ, Jana a Dagmar MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Vydání první. Praha: Pasparta, 2017, 116 stran. ISBN 9788088163619. info
- BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
- KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- neurčeno
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- Výukové metody
- prezentace, diskuse, praktická ukázka, video
- Metody hodnocení
- ukončení dosažením minimálně 70% bodového zisku ze závěrečného zkoušení (ústně či písemně). Aktivní účast (min. 70%). Seminární práce.
- Informace učitele
- V začátku semestru budou upřesněny informace o průběhu výuky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SPk123