PdF:SZ6084 Asistentská praxe - asistent p - Informace o předmětu
SZ6084 Asistentská praxe - asistent pedagoga 3
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6084/Skupina1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Škarková
SZ6084/Skupina2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Škarková
SZ6084/Skupina3: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Škarková
SZ6084/01: Po 10. 10. 13:00–14:50 učebna 42, L. Škarková
SZ6084/02: St 12. 10. 14:00–15:50 učebna 39, A. Bendová
SZ6084/03: Po 10. 10. 15:00–16:50 učebna 33, L. Škarková
SZ6084/04: St 12. 10. 16:00–17:50 učebna 22, A. Bendová
SZ6084/05: Po 10. 10. 17:00–18:50 učebna 33, L. Škarková
SZ6084/06: St 12. 10. 18:00–19:50 učebna 33, A. Bendová
SZ6084/07: Po 17. 10. 13:00–14:50 učebna 42, L. Škarková
SZ6084/08: St 19. 10. 14:00–15:50 učebna 39, A. Bendová
SZ6084/09: Po 17. 10. 15:00–16:50 učebna 33, L. Škarková
SZ6084/10: St 19. 10. 16:00–17:50 učebna 22, A. Bendová
SZ6084/11: Po 17. 10. 17:00–18:50 učebna 33, L. Škarková
SZ6084/12: St 19. 10. 18:00–19:50 učebna 33, A. Bendová
SZ6084/13: Po 31. 10. 13:00–14:50 učebna 42, L. Škarková
SZ6084/14: St 2. 11. 14:00–15:50 učebna 39, A. Bendová
SZ6084/15: Po 31. 10. 15:00–16:50 učebna 33, L. Škarková
SZ6084/16: St 2. 11. 16:00–17:50 učebna 22, A. Bendová
SZ6084/17: Po 31. 10. 17:00–18:50 učebna 33, L. Škarková
SZ6084/18: St 2. 11. 18:00–19:50 učebna 33, A. Bendová
SZ6084/19: Po 7. 11. 13:00–14:50 učebna 42, L. Škarková
SZ6084/20: St 9. 11. 14:00–15:50 učebna 39, A. Bendová
SZ6084/21: Po 7. 11. 15:00–16:50 učebna 33, L. Škarková
SZ6084/22: St 9. 11. 16:00–17:50 učebna 22, A. Bendová
SZ6084/24: St 9. 11. 18:00–19:50 učebna 33, A. Bendová - Předpoklady
- ( SZ6085 Asistentská praxe - asistent pedagoga 2 || SZ6086 Asistentská praxe - doučování 2 )&&!NOWANY( SZ6089 Asistentská praxe - asistent pedagoga 3 , SZ6684 Practice Teaching Assistant - Assisting 3 , SZ6689 Practice Teaching Assistant - Assisting 3 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům seznámit se specifickými dovednostmi, jež jsou nezbytné pro činnost asistenta pedagoga ve škole. Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech: společná příprava na výuku s učitelem, příprava pomůcek pro výuku, společná výuka, diskuse výstupů učení u žáků, plánování a realizace vybraných pedagogických aktivit v rámci výukových jednotek ve škole. Konkrétní podobu úkolů si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Úkoly budou souviset s činnostmi asistenta pedagoga v konkrétní třídě.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• rozumí tomu, co obnáší proces podpory žáků se SVP;
• dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné v procesu doučování s ohledem na konkrétní dítě;
• dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě;
• koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP); - Osnova
- Student v průběhu semestru provádí pedagogickou praxi, která spočívá v zastávání role asistenta pedagoga ve školní třídě.
- Praxe je souvislá 1 týden, optimálně 8 hodin denně. Celkem jde o 60 hodin, z toho 40 hodin přímo ve škole a 20 hodin věnovaných především přípravě a konzultacím.
- Aktuální informace a harmonogram praxí naleznete na webu katedry https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/
- Mezi činnosti asistenta pedagoga mj. patří (Vejrochová, 2015):
- * individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků se SVP v rámci vyučování přímo ve třídě;
- * individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků v rámci vyučování mimo třídu (např. exkurze;
- * méně kvalifikované činnosti asistenta pedagoga s žáky bez SVP (např. dozor nad skupinovou prací, opakování osvojené látky;
- * pomoc při sebeobsluze a doprovod při pohybu během vyučování u žáků s těžšími formami zdravotního postižení;
- * společná příprava s učitelem na výuku;
- * doučování žáků;
- * komunikace s rodiči žáků;
- * konzultace s poradenským pracovníkem.
- Podle možností vybrané školy a potřeb pedagoga se student bude podílet na vybraných činnostech.
- Literatura
- doporučená literatura
- NĚMEC, Z., ŠÍMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Karolinum 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- neurčeno
- Bradley, J. A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o., 2016.
- Výukové metody
- praxe ve školách, trénování pedagogických dovedností, reflektivní psaní
- Metody hodnocení
- Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech, které si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Úkoly budou souviset s činnostmi asistenta pedagoga v konkrétní třídě.
Metody hodnocení:
Student získá zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému. Výstupy:
• 1. Podepsaný Protokol o přijetí studenta na praxi
• 2. Zpracování kazuistiky a hodnocení dle kritérií;
• 3. Účast na skupinové reflexi - přihlášení přes IS
• 4. Vyplnění evaluačního dotazníku - Informace učitele
- Praxi vykonává student na škole dle vlastního výběru, ideálně v místě bydliště. Student si zajistí školu dle vlastního výběru s předstihem. Tato praxe není pro provázející učitele hrazena, při domlouvání praxe s učitelem a vedením školy se prokazujte Protokolem o přijetí na praxi (podepisuje ředitel školy a student) - formulář najdete ve Studijních materiálech a nebo na www stránkách Katedry pedagogiky - www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/prez
Evidenci domluvené praxe na škole zapisuje student v ISu přes portál PRAXE (https://is.muni.cz/auth/praxe). Jak postupovat při zapisování viz návody (https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/navody-k-prihlaseni/), praxi vykonává po schválení administrátorem praxe.
Praxe probíhá souvisle 1 týden, konkr. optimálně 1 týden - 8 hodin denně. Praxe bude v termínu 1. - 16. 9. 2022.
Praxi je možné vykonat v jiném termínu pouze v těchto důvodu: a) pokud je student na zahraniční studijní nebo pracovní stáži a vrací se po 16.9., b) v případě nemoci, c) termín praxe koliduje s jinou povinnou praxí. Pokud se studenta týká některá z těchto výjimek, je třeba individuální domluva – student co nejdříve kontaktuje manažerku praxí Elišku Bařinu Barochovou na emailu barina@ped.muni.cz (do předmětu uveďte kód praxe, dále pak vypište Váš důvod, alternativní termín a název školy, kde máte praxi domluvenou).
Závazné jsou informace v interaktivní osnově předmětu. Pro aktuální informace a harmonogram k praxím sledujte také web Katedry pedagogiky – www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe
Další zdroje k asistentovi pedagoga ve škole:
Ilona Horáčková (2015) Metodika práce asistenta pedagoga http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf
Počet míst není omezen. - Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SZ6084