PdF:VZM21 Problematika bezpečí ve školní - Informace o předmětu
VZM21 Problematika bezpečí ve školním prostředí
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 1/2/1. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (pomocník) - Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 15:00–15:50 učebna 35, kromě Po 24. 10.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (4)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je získání znalostí z oblasti prevence bezpečí ve školním prostředí a laické první pomoci a osvojení dovedností posluchačů poskytnout základní ošetření a laické první pomoc u akutních i chronických nemocí a úrazů. Cílem předmětu je připravit studenta tak, aby teoreticky i prakticky ovládat problematiku laické první pomoci a dokázal ji didakticky transformovat do výuky na ZŠ. Významným prvkem ve výuce první pomoci je využití zážitkové pedagogiky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
teoreticky a prakticky ovládat první pomoc
reagovat v případě krizové a mimořádné situace
poskytnout adekvátní první pomoc
dbát na vlastní bezpečí a uvědomovat si rizika spojená s poskytováním první pomoci
ukotvit téma bezpečí ve školním prostředí dle RVP ZV. - Osnova
- Obsah semináře:
- 1. Preventivní péče o zdraví, bezpečné chování v různých životních situacích a různých dopravních prostředcích, včetně mimořádných událostí, které ohrožují zdraví jedinců i celých skupin obyvatel; osobní bezpečnost žáku – jak se chovat k sobě navzájem, ohrožení zdraví při hrách a mimoškolních aktivitách
- 2. První pomoc: druhy zdravotnické první pomoci; základní druhy zdravotnického třídění; prevence úrazů (při sportovní a zájmové činnosti, v dopravě a v terénu, vazba na věkové zvláštnosti dětí)
- 3. Bezvědomí a resuscitace
- 4. Aspirace cizího tělesa
- 5. Neúrazové urgentní stavy
- 6. Vnější krvácení, velká ztráta krve, vnitřní krvácení
- 7. Otravy a poleptání
- 8. Termická poškození
- 9. Poranění pohybového aparátu, poranění páteře
- 10. Základy zdravotnické dokumentace, práva a povinnosti zdravotníků zotavovacích akcí
- 11. Ochrana veřejného zdraví, základy hygienických a protiepidemických opatření
- 12. Základy psychologické první pomoci, zvládání davové psychózy
- Obsah cvičení:
- 1. – 3. Nácvik první pomoci – repetitorium
- 4. Portály k výuce první pomoci a bezpečí
- 5. Analýza traumatologického plánu ZŠ
- 6. Exkurze na iktovou jednotku (Fakultní nemocnice u sv. Anny, dle možností)
- 7. Exkurze na záchrannou službu JmK (dle možností)
- 8. – 12. Didaktická transformace učiva
- Literatura
- povinná literatura
- Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
- Slaná Reissmannová, Jitka. E-kurz. První pomoc: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2956
- Projekt Bezpečná škola: http://www.bezpecna-skola.cz/
- MINISTERSTVO VNITRA. 2019. Modul J Ochrana obyvatelstva a krizové řízení pro pedagogické pracovníky. [online]. Praha: MV ČR: https://www.hzscr.cz/clanek/moduly-dle-platne-koncepce-vzdelavani-v-oblasti-ochrany-obyvatelstva-a-krizoveho-rizeni-2017.aspx
- Projekt Bezpečná škola: http://www.bezpecna-skola.cz/
- Dětství bez úrazů: https://detstvibezurazu.cz/
- SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka a Markéta MERTOVÁ. Být připraven, znamená přežít. Praha: Ministerstvo vnitra- generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2021. ISBN 978-80-7616-091-0.
- Česká resuscitační rada: https://www.resuscitace.cz/
- KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Barbora ZUCHOVÁ, Milan MOJŽÍŠ, Martina BERNACIKOVÁ, Barbora CVEJNOVÁ, Radek TURIN, Petr ZAORAL a Petra SEBEROVÁ. Metodický materiál k výuce první pomoci. 3., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7674-7. URL info
- doporučená literatura
- OSHA. EUROPEAN AGENCY FOR SAFETY AND HEALTH AT WORK. 2021. Santiago de Compostela: EU-OSHA: https://osha.europa.eu/
- OSHA. EUROPEAN AGENCY FOR SAFETY AND HEALTH AT WORK. 2010. Mainstreaming occupational safety and health into university education: https://osha.europa.eu/en/publications/mainstreaming-occupational-safety-and-health-university-education
- Glesler, P. Marsha. Fire And Life Safety Educator Principles And Practice. ISBN 9781284041972
- KELNAROVÁ, Jarmila. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 180 s. ISBN 9788024742007. info
- KELNAROVÁ, Jarmila, Jana SEDLÁČKOVÁ, Jana TOUFAROVÁ, Zuzana ČÍKOVÁ a Eva MATĚJKOVÁ. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2007, 183 s. Sestra. ISBN 978-80-247-2183-5. info
- Výukové metody
- Přednáška, praktický nácvik, exkurze, didaktická transformace vybraného tématu, skupinové diskuse, kooperativní učení, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Závěrečný znalostní test, prezentace projektu a demonstrace praktických dovedností.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/VZM21