PdF:NJ_K501 Autentické texty - Informace o předmětu
NJ_K501 Autentické texty ve výuce němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_K501/01: Pá 22. 9. 11:00–12:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 6. 10. 11:00–12:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 20. 10. 11:00–12:50 respirium (5. nadzemní podlaží), P. Pytlík
NJ_K501/02: každou lichou středu 12:00–13:50 učebna 41, P. Pytlík - Předpoklady
- Der Kurs richtet sich in erster Linie an Studierende des Bachelor- und Masterstudiums der deutschen Sprache und Literatur an der Pädagogischen und der Philosophischen Fakultät, aber auch Studierende aus anderen Bereichen sind willkommen.
Česky: Předmět je primárně určen pro studenty bakalářského i magisterského studia německého jazyka a literatury na pedagogické i filozofické fakultě, ale vítání jsou i studenti z ostatních oborů. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Das Ziel ist theoretische und praktische Grundlage für die Arbeit mit authentischen Materialien zu bieten und die Studierenden mit der sprachlichen Realität im weitesten Sinne (Werbungen, Aufschriften, Kurzfilme, Musikvideos usw.) zu konfrontieren. In dieser Lehrveranstaltung erwerben die Studierenden in der ersten Phase eine theoretische Grundlage im Bereich der theoretischen Konzepte der Authetizität, insbesondere im DaF-Unterricht, dann werden sie eigene Didaktisierung von einem authentischen Material erstellen.
- Výstupy z učení
- Am Ende dieses Seminarzyklus verfügen die Studierenden über praktische Fertigkeiten in der Didaktisierung der authentischen Materialien im Unterricht.
- Osnova
- 1. Grundbegriffe: Authentizität im FSU, sprachliche Authentizität, Multimodalität, Intermediale Bezüge, verschiedene Auffasssungen des Textbegriffs 2. Arbeit mit wissenschaftlichen Texten zum Thema "Authentizität im FSU" - eigene Lektüre, gemeinsame Analyse 3. Eigene geleitete Didaktisierung eines ausgewählten authentischen Materials/Textes
- Literatura
- RIEDNER, Ursula Renate. Beate Baumann: Sprach- und kulturreflexives Lernen in Deutsch als Fremdsprache. Frank & Timme, Berlin 2018, 272 p., € 34.80 (Buchrezension). Deutsch als Fremdsprache. Zeitschrift zur Theorie und Praxis des Faches Deutsch als Fremdsprache. Berlin u.a.: Erich Schmidt Verlag, 2021, roč. 2018, č. 4, s. 247-250. ISSN 0011-9741. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.37307/j.2198-2430.2021.04.09. info
- JANÍKOVÁ, Věra a Brigitte SORGER. Analyse für Lehrwerke Deutsch als Fremdsprache - unter dem Aspekt der Entwicklung der kommunikativen (pragmatischen) Kompetenz. In Methoden der Sprachlehr- und Sprachlernforschung. Band 2. Masarykova univerzita. Brno: Masarykova univerzita, Brno, 1. vydání, Brno, 2009. ISBN 978-80-210-5075-4. info
- KLÍČOVÁ, Šárka. Use of authentic materials in communicative language teaching. Edited by Tamara Váňová. 2004, 68 l. info
- BUDÍKOVÁ, Barbora a Alena ŠTEFLOVÁ. Approaches to using authentic materials in legal English ESP classroom. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, s. 63-66. ISBN 80-244-0391-9. info
- KRUSCHE, Dietrich a Stephanie HECKNER. Aufschluss : Kurze deutsche Prosa im Unterricht Deutsch als Fremdsprache. 4. Aufl. Bonn: Inter Nationes, 1991, 126 s. info
- EDELHOFF, Christoph. Authentische Texte im Deutschunterricht :Einführung und Unterrichtsmodelle. 1. Aufl. München: Max Hueber Verlag, 1985, 206 s. ISBN 3-19-001400-0. info
- Výukové metody
- Seminar, Gruppenarbeit
- Metody hodnocení
- Zápočet: Voraussetzung für den erfolgreichen Abschluss des Kurses (z) ist die schriftliche Vorbereitung und mündliche Präsentation der Didaktisierung. Die Präsentation muss vor Ort durchgeführt werden.
Kolokvium: Voraussetzung für den erfolgreichen Abschluss des Kurses (k) ist die schriftliche Vorbereitung und mündliche Präsentation der Didaktisierung. Die Präsentation muss vor Ort durchgeführt werden. Zusätzlich soll eine Seminararbeit zu einem Thema, das die Didaktisierungen von authentischen Material betrifft, abgegeben werden.
Česky: Podmínkou úspěšného ukončení kurzu (z) je písemná příprava a ústní prezentace didaktizace jednoho textu. Prezentaci je nutno realizovat prezenčně.
Podmínkou úspěšného ukončení kurzu (k) je písemná příprava a ústní prezentace didaktizace jednoho textu. Prezentaci je nutno realizovat prezenčně. Navíc se předpokládá odevzdání seminární práce k tématu, které se týká didaktizací autentických textů. - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/NJ_K501