SO119 Vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/2/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti. Na základě nabytých znalostí bude student schopen rozumět zvláštnostem v lidském chování na základě věkových specifik.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• Používat základní pojmy z oblasti interkulturní psychologie • Rozumět vlivu sociálního prostředí na formování lidské psychiky • Posoudit a kriticky zhodnotit diagnostické výsledky (obzvláště testové) vzhledem ke kulturnímu původu klientů • Navrhnout možné intervence k úspěšnějšímu porozumění odlišným kulturám
Výstupy z učení
Student bude schopen: • Používat základní pojmy z oblasti interkulturní psychologie • Rozumět vlivu sociálního prostředí na formování lidské psychiky • Posoudit a kriticky zhodnotit diagnostické výsledky (obzvláště testové) vzhledem ke kulturnímu původu klientů • Navrhnout možné intervence k úspěšnějšímu porozumění odlišným kulturám
Osnova
  • 1. Jedinečnost člověka 2. Postavení vývojové psychologie v systému psychologických disciplín, metody vývojové psychologie 3. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje) 4. Periodizace vývoje člověka 5. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení) 6. Prenatální období aneb Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce, porod) 7. Biologické zákonitosti psychického vývoje (genotyp a fenotyp) 8. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké) 9. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba). 10. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) 11. Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči, vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a výkonová motivace, emocionální vývoj, formy komunikace) 12. Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, sexualita, identita, skupina a její význam) 13. Dospělost (mladší dospělost, střední dospělost, starší dospělost) 14. Stárnutí a stáří (mechanismy stárnutí, životní integrita)
Literatura
  • PORTEŠOVÁ, Šárka, Michal JABŮREK, Ondřej STRAKA, David MACEK, Petr PALÍŠEK, Veronika ŠROMOVÁ, Jana UNČOVSKÁ, Kateřina KREPSOVÁ, Michaela HOLÁNKOVÁ a Tereza HRSTKOVÁ. Invenio: Objevujeme schopnosti dětí hravě. 2022. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem : vývojová psychologie. 4., doplněné vydání. Praha: Portál, 2021, 399 stran. ISBN 9788026217831. info
  • FOLETTI, Ivan, Luďek JIRKA a Macek PETR. Maska a Identita v transkultuní perspektivě. 2021. URL info
  • ERIKSON, Erik. The life cycle completed. 2015. info
  • SHAFFER, David R. a Katherine KIPP. Developmental psychology : childhood and adolescence. Ninth edition. [Belmont]: Wadsworth, 2014, xxvii, 600. ISBN 9781133492306. info
  • PORTEŠOVÁ, Šárka, Ivana POLEDŇOVÁ, David MACEK, Milan RŮŽIČKA, Ondřej STRAKA a Jana URMANOVÁ. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení - Cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Masarykova univerzita, Brno: Muni Press, 2014, 140 s. ISBN 978-80-210-7520-7. info
  • VLADIMIR 518. Kmeny : [současné městské subkultury. Edited by Karel Veselý, Photo by Tomáš Souček. 1. vyd. V Praze: Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 9788090473539. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 155 s. ISBN 9788024729916. URL info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
  • BURMAN, Erica. Deconstructing developmental psychology. 2nd ed. New York: Routledge, 2008, x, 356. ISBN 9780415395625. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • An introduction to developmental psychology. Edited by Alan Slater - J. Gavin Bremner. Malden: Blackwell, 2003, xxv, 583. info
  • ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Edited by Joan M. Eriksonová. Praha: Lidové noviny, 1999, 127 s. ISBN 807106291X. info
  • LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ a Miloš LANGMEIER. Vývojová psychologie : s úvodem do vývojové neurofyziologie. 1. vyd. V Praze: H & H, 1998, 132 s. ISBN 8086180034. info
  • Concepts in developmental psychology. London: Routledge, 1990. info
  • HOFFMAN, Lois Wladis. Developmental psychology today. 5th ed. New York: McGraw-Hill Book Company, 1988, xviii, 616. ISBN 007555027X. info
Výukové metody
přednášky, seminární diskuse
Metody hodnocení
seminární práce, ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.