SP3002 Oftalmologie

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
1/0/.5. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Ing. Jana Lundová (zapisovatel)
Garance
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3002/Kombi01: So 11. 11. 14:00–19:50 učebna 30, V. Linhartová, M. Vrubel
SP3002/Prez01: každé liché úterý 8:00–9:50 učebna 35, M. Vrubel
Předpoklady
Znalosti biologie člověka na úrovni gymnásia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s odborným pojmoslovím oboru, s podrobnou anatomií a fyziologií lidského zrakového orgánu. Dále budou posluchači seznámeni s nejdůležitějšími chorobnými stavy, týkajícími se zraku, s jejich etiologií, patofysiologií, symptomy, terapií a prevencí. Kurz klade důraz na rozbor dopadu očních patologií na funkční vidění. Kurz klade významný důraz na vyšetřovací techniky funkčního vidění a seznámení s rehabilitací zrakových funkcí s důrazem na zrakovou ostrost a binokulární vidění.
Výstupy z učení
Student bude schopen vysvětlit dopadu očních patologií na funkční vidění. Student bude schopen pospat vyšetřovací techniky funkčního vidění a rehabilitaci zrakových funkcí s důrazem na zrakovou ostrost a binokulární vidění.
Osnova
  • Výskyt a rozšíření onemocnění zraku na Světě, podrobný rozbor problémů v Evropských zemích, hlavní příčiny ztráty zraku, dělení zrakového postižení dle WHO.
  •  Anatomie oka (uložení bulbu, stavba bulbu, důraz na lomivá prostředí, zásobení a inervaci bulbu), přídatné orgány oka (adnexa).
  •  Stavba nervové části bulbu, zrakové dráhy a zrakových center, správná funkce, patologie.
  •  Vývoj oka a vznik vrozených vývojových vad.
  •  Vývoj zrakových funkcí, identifikace problémů při předčasném narození.
  •  Vizus a jeho vyšetření, refrakční vady – jejich projevy, způsob vyšetření a korekce.
  •  Akomodace a její poruchy, Presbyopie a její možnosti korekce, způsob vyšetření.
  •  Základy geometrické optiky oka.
  •  Zorné pole ajeho vyšetření, nejčastější výpadky zorného pole, problémy sfunkčním viděním, možnosti rehabilitace.
  •  Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy, vyšetření a rehabilitace.
  •  Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu a možnosti rehabilitace, význam barevných filtrů.
  •  Elektrofysiologie oka a její využití – speciální vyšetřovací metody.
  •  Binokulární vidění - Poruchy okohybného aparátu - vyšetřování a rehabilitace.
  •  Onemocnění sítnice – druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti vyšetření a rehabilitace.
  •  Katarakta - druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti rehabilitace.
  •  Glaukom - druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti vyšetření.
  •  Celková a onkologická onemocnění mající vliv na funkční vidění, možnosti rehabilitace.
Literatura
    povinná literatura
  • BENEŠ, Pavel, Karel PANČOCHA a Martin VRUBEL. Přehled oftalmologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických profesí, 2020, 126 s. ISBN 978-80-7013-603-4. info
    doporučená literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • HYCL, Josef a Lucie VALEŠOVÁ. Atlas oftalmologie. 2. vyd. Praha: Triton, 2008, 239 s. ISBN 9788073871604. info
    neurčeno
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
Výukové metody
Výklad obtížných partií látky, teoretická příprava; doporučené literatury. Průběžné zkoušení.
Metody hodnocení
Dobrovolný průběžný test (10 bodů), Písemná závěrečná zkouška nebo ústní zkouška (40 bodů). Ke zvládnutí předmětu je nezbytné dosáhnout 70% bodů. Aktivní přístup k výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.