PdF:SZ6040 Učitelská praxe 1 - Informace o předmětu
SZ6040 Učitelská praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Oldřiška Buchanan, B.A. (pomocník)
Mgr. Viola Daňhelová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Mgr. Julie Grombířová (pomocník)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6040/01: Po 18. 9. 12:00–13:50 učebna 50, J. Nehyba, P. Svojanovský
- Předpoklady
- !NOWANY( SZ6640 Teaching Practice 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program PdF, N-SS)
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-SS)
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-MA)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol (program PdF, N-SP2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-HV2S)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství informatiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-RJ2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (2)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-MA)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Základy společenských věd (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb. V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává 10 týdnů během semestru v rámci hlavního studijního plánu (MAJOR). Celkem jde o 60 hodin, z toho 40 hodin přímo ve škole a 20 hodin na přípravu vlastní výuky a pomoc při práci s provázejícím učitelem (např. oprava písemek, vytváření pomůcek apod.).
- Výstupy z učení
- Po absolvování učitelské praxe student dokáže: - plánovat, realizovat a evaluovat vlastní výuku v odpovídající úrovni standardu profesních kvalit; - pojmenovat silné a slabé stránky svého profesního výkonu, navrhnout osobní rozvojové cíle, způsob jejich dosažení a realizuje je ve stanoveném čase; - má přehled o všech každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových).
- Osnova
- • činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.); • vedení pedagogického deníku a zpracovávání dlouhodobého komplexního portfoliového úkolu; • náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy); • vlastní výuka – 8 hodin; • tandemová výuka – 8 hodin.
- Literatura
- povinná literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- doporučená literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele; • individuální konzultace.
- Metody hodnocení
- • hodnocení studenta učitelství vypracované provázejícím učitelem; • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje.
- Informace učitele
- V případě, že nebudete na praxi řádně zapsáni, praxe vám nebude uznána. Podrobné informace k předmětům, které se týkají praxe naleznete zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/
- Další komentáře
- Studijní materiály
MAJOR PREZENČNÍ. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6640 Teaching Practice 1
!NOWANY(SZ6040) - SZ6700 Teaching Practice 1
!NOWANY(SZ6040)
- SZ6640 Teaching Practice 1
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SZ6040