ZeC101 Úvod do studia: myslet jako geograf

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
20 hod. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 6. 10. 9:00–12:50 učebna 5a, Pá 27. 10. 13:00–16:50 učebna 5a
Předpoklady
Předpokladem je znalost geografického učiva a aplikace geografických dovedností v rozsahu učiva základní školy a gymnázia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět představuje geografii jako vědní disciplínu s metodami výzkumu, s objektem a předmětem studia a dílčími disciplínami. Zaměřuje se na rozvoj geografického myšlení a budování identity učitele geografie.

Cíle:
Studující
- definuje objekt a předmět studia geografie včetně metod geografického výzkumu;
- uvádí příklady technologií a forem terénní výuky využitelných ve výuce geografie;
- zařazuje geografické učivo do tematických okruhů RVP ZV vzdělávacího oboru zeměpis.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude studující schopen:
- popsat strukturu geografických disciplín a jejich vzájemné souvislosti,
- vyjmenovat české a mezinárodní geografické společnosti, základní zdroje geografických dat, jak pro odborné analýzy, tak pro využití ve školní praxi,
- vybrat a použít vhodné metody geografického výzkumu,
- využít pro práci geografa základní nástroje ICT;
- klást relevantní geografické otázky,
- popsat formy terénní výuky, její benefity a bariéry pro geografické vzdělávání,
- zařadit vybrané geografické učivo do struktury RVP ZV.
Osnova
  • Sylabus seminářů:
  • 1a) Úvod do studia geografie, postavení geografie v systému věd, 1b) Historie geografie – od popisu ke geografickému myšlení
  • 2) Metody v geografii
  • 3) Technologie a terénní výuka ve výuce geografie
  • 4) RVP ZV a koncepty ve výuce geografie
  • 5) Propojení výuky na KGE
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2021. info
Výukové metody
seminář, skupinová/individuální práce, práce v terénu
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je nezbytné splnění zadaných cvičení ve stanoveném termínu. Poté následuje písemný test z teorie, který je třeba absolvovat na min. 60 %. Studující zároveň předkládá portfolio cvičení za 1. semestr studia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.