PdF:AJ0221 Funkční větná perspektiva - Informace o předmětu
AJ0221 Funkční větná perspektiva
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 2 hodiny. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Completion of FUKS course.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (4)
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- English Language for Education (program PdF, B-AJ3SA) (4)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Lower Secondary School English Language Teacher Training (program PdF, N-AJ2A) (6)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (6)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- The seminar offers a systematic survey of the theory of functional sentence perspective (FSP). Students are gradually introduced the principles of the functional approach towards linguistic analysis of written text on the basis of FSP as founded and developed by its 'father', Professor Jan Firbas. Students are able to demonstrate the theoretical input on the material of authentic examples, presented in charts of FSP analysis. Stdents acquire basic key terms: theme, rheme, communicative dynamism, distributional field, dynamic-semantic functions, retrievability, etc. Having completed the course, the students should be able to analyze a text from the point of view of FSP and approach it form the functional angle.
- Výstupy z učení
- Students will be able
: • to focus on the concepts and principles presented by FSP theories
• to analyze authentic English text by FSP methodology
• to understand English-Czech differences in the field of functional syntax and current sentence breakdown
• to use the knowledge from FSP in practice
• to teach the pupils in the classroom activities and exercises to their students - Osnova
- 1. FSP and Jan Firbas. Place of FSP within the framework of information processing.
- 2. Communicative dynamism. Theme - rheme.
- 3. Basic factors: context.
- 4. Basic factors: linear modification.
- 5. Basic factors: semantics.
- 6. Basic factors: intonation.
- 7. FSP analysis of sentences. Charts.
- 8. FSP analysis of texts. Dynamic-semantic tracks.
- 9. Practicing FSP Analysis.
- 10. Semantic homogeneity.
- 11. FSP and translation.
- 12. Revision.
- Literatura
- povinná literatura
- FIRBAS, J. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. 239 s., ISBN 0-521-37308-5.
- ADAM, Martin. A Handbook of Functional Sentence Perspective (FSP in Theory and Practice) with Key. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 100 s. VŠ učebnice. ISBN 978-80-210-4605-4. info
- doporučená literatura
- FIRBAS, J. On the thematic and the rhematic layers of a text. In Organization in Discourse: Proceedings from the Turku Conference, Anglicana Turkuensia 14, Warwik, Tauskanen and Hiltunen (eds.). 1995, s. 59-72.
- ADAM, M. Some special aspects within the Th- and the Rh-layers. In Brno Studies in English 28, Brno: Masaryk University, 2002, s. 11-18, 173 s., ISBN 80-210-2968-4.
- ADAM, Martin. Functional Macrofield Perspective (A Religious Discourse Analysis Based on FSP). 2. rozšířené. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 173 s. Spisy Pedagogické fakulty MU, Vol. 116. ISBN 978-80-210-4922-2. info
- Výukové metody
- Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
- Metody hodnocení
- The course is completed by a written credit test (+ all home assignments must be done).
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=891
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/AJ0221