PdF:AJ0420 Dyslexia in TEFL - Informace o předmětu
AJ0420 Dyslexie pro učitele angličtiny jako cizího jazyka
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/25, pouze zareg.: 4/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 3/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 36 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to equip students with sufficient understanding of the nature of dyslexia and the difficulties it causes in foreign language learning. They will be presented with relevant teaching techniques and methods to further the language learning processes of dyslexic individuals.
- Výstupy z učení
- Having completed the course, students will be able to: - understand the nature of dyslexia as a specific learning difference; - understand impact of dyslexia on first and foreign language learning; - understand specific issues for Czech dyslexic pupils learning English as a foreign language; - understand the principles of accommodation of dyslexic learners, and based on the new awareness, design/adapt their own teaching materials to suit their dyslexic learners.
- Osnova
- 1) The nature of dyslexia. 2) Specific learning difficulties associated with dyslexia. 3) Identification of dyslexia. 4) The effect of dyslexia on foreign language learning. 5) Accommodations of dyslexic learners in an ELF class. 6) Phonological and orthographic awareness. 7) Teaching vocabulary and grammar. 8) Teaching listening and speaking. 9) Teaching reading and writing. 10) Assessing dyslexic language learners.
- Literatura
- povinná literatura
- NIJAKOWSKA, Joanna, Judit KORMOS, Světlana HANUŠOVÁ, Barbara JAROSZEWICZ, Borbála KÁLMOS, Agnes IMRÉNÉ SÁRKADI, Anne Margaret SMITH, Elzbieta SZYMANSKA-CZAPLAK a Naděžda VOJTKOVÁ. Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language - Trainee´s Booklet. 1. vyd. Cham, Germany: Druck+Verlag Ernst Vögel GmbH, 2013, 115 s. ISBN 978-3-89650-356-5. info
- doporučená literatura
- Dyslexia in the foreign language classroom. Edited by Joanna Nijakowska. Bristol, UK: Multilingual Matters, 2010, xi, 236 p. ISBN 9781847692818. info
- TURNER, Elizabeth a Jayne PUGHE. Dyslexia and English. London: David Fulton, 2003, 95 s. ISBN 185346967X. info
- SCHNEIDER, Elke a Margaret CROMBIE. Dyslexia and foreign language learning. London: David Fulton, 2003, xii, 115. ISBN 1853469661. info
- neurčeno
- Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom. Available at https://elt.oup.com/teachers/supportingdyslexia/?cc=cz&selLanguage=cs
- REID, Gavin. Dyslexia : a practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009, xx, 388. ISBN 9780470760406. info
- MORTIMORE, Tilly. Dyslexia and learning style : a practitioner's handbook. 2nd ed. Chichester: John Wiley & Sons, 2008, xiii, 322. ISBN 9780470511688. info
- POLLOCK, Joy, Elisabeth WALLER a Rody POLITT. Day-to-day dyslexia in the classroom. 2nd ed. New York: RoutledgeFalmer, 2004, xiv, 203. ISBN 0415339715. info
- Výukové metody
- Class discussions, discussion forums, groups projects, presentations, reading, materials and lesson design and its presentations.
- Metody hodnocení
- For a successful course completion students will actively participate in class discussions, group work, group projects and presentations. In preparation for every seminar they will work on assigned readings, videos and materials design.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/AJ0420