PdF:ASPG_009 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
ASPG_009 Vývojová psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 8/0/0. 8. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (přednášející) - Garance
- Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 27. 9. 9:00–12:50 učebna 24, Pá 8. 11. 9:00–12:50 učebna 24
- Předpoklady
- Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pro asistenty pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí.
- Výstupy z učení
- Na základě nabytých znalostí bude student schopen rozumět zvláštnostem v lidském chování na základě věkových specifik a bude je schopen uplatnit v praxi.
- Osnova
- Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj). Mladší školní věk (otázka školní zralosti, vývoj řeči, vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby, úroveň aspirace a výkonová motivace, emocionální vývoj, formy komunikace). Dospívání, (puberta a adolescence, problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam). Vývoj kognitivních a emočních schopností a jejich propojení se sociálně kulturním prostředí. Problematika zohledňování kulturních odlišností ve vývoji dětí a v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí. Základní znalosti řešení výchovných problémů v závislosti na vývoji dítěte. Vývojové aspekty pedagogické práce s dětmi se zdravotním postižením. Hygienické návyky žáků.
- Literatura
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání druhé, rozšířen. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012, 531 stran. ISBN 9788024621531. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ASPG_009