PdF:ASPG_010 Základy pedagogiky - Informace o předmětu
ASPG_010 Základy pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 10/0/0. 10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ludmila Muchová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 25. 10. 14:00–18:50 učebna 37, So 14. 12. 14:00–18:50 učebna 24
- Předpoklady
- Studenti se budou zabývat vztahem mezi učitelem a asistentem pedagoga, dále se budou zabývat prostředím školy a třídy a kulturou uznání v prostředí školy. Hlavním tématem bude škola jako systém, základní pojmy a speciálně pedagogické pojmy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pro asistenty pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Účelem předmětu je zmapovat základní pedagogické pojmy a metody. Součástí bude stručný historický vhled a orientace v základních trendech pedagogiky s přihlédnutím k inkluzi.
- Výstupy z učení
- Základní orientace se struktuře vzdělávacích programů a systém hodnocení. Studenti se budou zabývat základy didaktické výchovné činnosti a podporou kooperace mezi žáky.
- Osnova
- Pedagogika jako věda o výchově. Výchovné cíle. Škola jako systém (včetně organizace školního roku), základní pedagogické a speciálně pedagogické pojmy, speciální vzdělávací potřeby. Základní orientace ve struktuře vzdělávacích programů. Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka z pohledu pedagogiky. Základy didaktické a výchovné činnosti. Prosociální chování žáka. Příprava na vyučování jako součást profese asistenta pedagoga. Podpora kritického myšlení a autonomie žáků v procesu učení. Aktuální trendy ve školství – inkluze, spolupráce školy a rodiny, škola a komunita. Význam školy v prostředí společnosti.
- Literatura
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 8086263231. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ASPG_010