PdF:FC2009 Didaktika fyziky 2 - Informace o předmětu
FC2009 Didaktika fyziky 2
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 16 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC2009/Kombi01: Pá 27. 9. 15:00–18:50 laboratoř 86, Pá 25. 10. 15:00–18:50 laboratoř 86, Pá 22. 11. 10:00–13:50 laboratoř 86, So 7. 12. 16:00–19:50 laboratoř 86, T. Miléř
FC2009/Prez01: Út 18:00–19:50 laboratoř 86, Čt 18:00–19:50 laboratoř 86, T. Miléř - Předpoklady
- FC2005 Didaktika fyziky 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (6)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je didaktická analýza všech témat základoškolské fyziky s využitím současných učebnic. Student má získat základní vědomosti o analýze učiva a vytvořit si základy dovednosti didakticky analyzovat a transformovat fyzikální vzdělávací obsahy. Využívá vědomosti a dovednosti získané v předmětu Didaktika fyziky 1.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: didakticky analyzovat všechny tematické celky základoškolské fyziky s využitím současných učebnic realizovat didaktickou transformaci fyzikálních obsahů základoškolské fyziky akceptovat didaktiku fyziky jako klíčovou disciplínu profesní přípravy učitele fyziky.
- Osnova
- Sylabus přednášek i seminářů: 1. Kinematika
- 2. Dynamika
- 3. Energie a práce
- 4. Mechanika tuhého tělesa
- 5. Mechanika kapalin a plynů
- 6. Statická silová pole
- 7. Struktura a vlastnosti látek; termika
- 8. Elektrický proud
- 9. Magnetismus a elektromagnetismus
- 10. Optika
- 11. Akustika
- 12. Astronomie
- Literatura
- povinná literatura
- Učebnice fyziky pro ZŠ (všechny aktuální sady). http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 87 s. ISBN 9788021054738. info
- JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
- doporučená literatura
- TRNA, Josef. New Roles of Simple Experiments in Science Education. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2014, 110 s. Pedagogický vývoj a inovace 1. ISBN 978-80-7315-251-2. info
- TRNA, Josef. Jak motivovat žáky ve fyzice se zaměřením na nadané. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 109 s. 348. ISBN 978-80-210-6150-7. info
- JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1334-6. info
- KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
- Výukové metody
- přednáška a seminář
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích. Prezentace metodického rozboru daného tématu. Zkouška má část písemnou a ústní. Vytvoření didaktického testu.
- Informace učitele
- Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC2009