PdF:FC5052 Úvod do oborových didaktik SOŠ - Informace o předmětu
FC5052 Úvod do oborových didaktik SOŠ
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5052/Kombi01: So 5. 10. 8:00–10:50 učebna 5, So 2. 11. 14:00–16:50 učebna 5, So 14. 12. 13:00–14:50 učebna 5, P. Pecina
FC5052/Prez01: Út 16:00–17:50 laboratoř 84, P. Pecina - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Úvod do oborových didaktik je zaměřen na vymezení didaktiky praktického vyučování a odborných předmětů v systému pedagogických věd. Dále je pozornost věnována procesu výuky praktického vyučování a odborných předmětů a stěžejním oblastem oborové didaktiky (cíle a obsah výuky, technologie výuky). Předmět je zaměřen na osvojení vědomostí a dovedností v oblasti aplikace obecně didaktických poznatků do výuky praktického vyučování a odborných předmětů.
Vědomosti: Ucelený přehled o oborové didaktice SOŠ, základní rozdělení didaktik pro technické obory, obory služeb, zdravotnické obory a další.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky odborných předmětů, definovat vyučovací principy ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů, uplatňování didaktických zásad.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen:
- stanovit cíle a obsah výuky praktického vyučování a odborných předmětů;
- vymezit výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce odborných předmětů;
- zvolit nebo vytvořit nástroje hodnocení ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů. - Osnova
- 1. Oborové didaktiky v systému pedagogických věd, středním odborném vzdělávání.
- 2. Proces výuky odborných předmětů, typy a fáze vzdělávacího procesu.
- 3. Uplatňování didaktických zásad a pravidel ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
- 4. Vzdělávací cíle ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
- 5. Uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní, rozšiřující a prohlubující učivo ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
- 6. Výukové metody používané ve výuce odborných předmětů, činitelé ovlivňující volbu metod. Klasické výukové metody ve výuce odborných předmětů.
- 7. Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků ve středním odborném vzdělávání a učební úlohy podporující tyto aktivity.
- 8. Aktivizující a komplexní výukové metody ve výuce odborných předmětů.
- 9. Organizační formy ve středním odborném vzdělávání.
- 10. Didaktická technika a učební pomůcky používané ve výuce praktického vyučování a odborných předmětů.
- Literatura
- povinná literatura
- Vaněček, D. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, ISBN 978-80-01-05991-3
- FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
- KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
- doporučená literatura
- KRPÁLEK, P., KRPÁLKOVÁ KREMLOVÁ, K. Didaktika ekonomických předmětů. Praha: Vysoká škola ekonomická, 2012. ISBN 978-80-245-1909-8
- OURODA, S. Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5.
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 213 s. Odborné a technické vzdělávání, svazek 1. ISBN 978-80-210-8677-7. URL info
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Požadavky ke kolokviu: znalost problematiky v rozsahu témat uvedených v sylabu předmětu. Kolokvium má písemnou a ústní část.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1577446;uvodnik=a
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5052