PdF:IBIk07 Didaktika přírodovědných témat - Informace o předmětu
IBIk07 Didaktika přírodovědných témat Člověk a jeho svět
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Lucie Losmannová (pomocník) - Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IBIk07/01: Pá 11. 10. 8:00–8:50 učebna 2, Pá 25. 10. 9:00–11:50 učebna 2, Pá 8. 11. 12:00–12:50 učebna 2, Pá 15. 11. 16:00–16:50 učebna 2, Pá 13. 12. 8:00–9:50 učebna 2, I. Frýzová
- Předpoklady
- IBIk04 Úvod do didaktiky předmětů Člověk a jeho svět
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Anglický jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Francouzský jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Hudební výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Německý jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Ruský jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Speciální pedagogika)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Všeobecný směr)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Výtvarná výchova)
- Cíle předmětu
- Předmět využívá vybraných přírodovědných znalostí a dovedností studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o přírodě, především pak s nejčastějšími prekoncepty a miskoncepty, vhodnými a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a procesů. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených algoheuristických postupů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- transformovat vybrané přírodovědné obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce
- kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický - Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- transformovat vybrané přírodovědné obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce
- kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové
didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický - Osnova
- Obsah předmětu: 1. Od RVP k tematickému plánu přírodovědných předmětů
- 2. Prekoncepty a jejich role v přírodovědném vzdělávání
- 3. Situační zájem v přírodovědných předmětech
- 4. Expoziční hodina - metody zprostředkovaného poznávání přírody
- 5. Expoziční hodina - metody přímého poznávání přírody
- 6. Opakovací hodina v přírodovědných předmětech
- 7. Výukové cíle a jejich role při hodnocení žáků
- 8. Badatelsky orientovaná výuka v přírodovědných předmětech
- 9. Vzdělávání mimo třídu v přírodovědném vzdělávání
- 10. Příprava výstupu - vyučovací hodina na přírodovědné téma.
- 11. Realizace výstupu - vyučovací hodina na přírodovědné téma.
- 12. Reflexe výstupu - vyučovací hodina na přírodovědné téma.
- Literatura
- doporučená literatura
- FRÝZOVÁ, Iva. Příroda : příručka učitele pro 5. ročník základní školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 89 s. ISBN 9788072389728. info
- FRÝZOVÁ, Iva, Ladislav DVOŘÁK a Petra JŮZLOVÁ. Příroda 4 pro 4. ročník základní školy : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010, 144 s. Příručka učitele. ISBN 978-80-7238-933-9. info
- neurčeno
- Wynne Harlen: The Teaching of Science in Primary Schools (2018), Taylor & Francis Ltd
- TUNNICLIFFE, Sue Dale. Starting inquiry-based science in the early years : look, talk, think and do. New York: Routledge, 2016, 164 stran. ISBN 9781138778566. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 8086473376. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava kombinovaná s nácvikem praktických dovedností.
- Metody hodnocení
- Veřejná prezentace, vzájemná reflexe a diskuse nad seminární prací - didaktická transformace vybraného přírodovědného tematického celku.
- Informace učitele
- Podmínky k úspěšnému ukončení předmětu:
Dílčí částí seminární práce:
- sestavení dílčí části tematického plánu na vybraného přírodovědného tematického celku
- formulování dílčích vzdělávacích cílů tematického celku
- návrh jedné expoziční vyučovací hodiny k vybranému tématu a cíli
- návrh jedné opakovací hodiny daného tematického celku
- výběr jedné aktivity přírodovědného vzdělávání mimo třídu k tematickému celku a zdůvodnění jeho zařazení v rámci celku
- návrh didaktického testu zaměřeného na diagnostiku znalostí a dovedností (formulovaných v podobě cílů) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IBIk07