PdF:ICJk14 Didaktika lit. výchovy 2 - Informace o předmětu
ICJk14 Didaktika literární výchovy 2
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ICJk14/OS01: Pá 29. 11. 16:00–17:50 učebna 1, Pá 6. 12. 16:00–17:50 učebna 5, J. Zítková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student je schopen adekvátního metodického zpracování učiva literární výchovy, především adekvátní interpretační práce s textem. Dokáže uplatňovat různorodé metody a formy, včetně tvořivých a kultivujících celkovou čtenářskou a literární gramotnost žáků.
- Výstupy z učení
- Student dokáže vysvětlit specifika recepce uměleckého textu dětmi mladšího školního věku, zvládne postupy přípravné práce s textem, dokáže aplikovat různé interpretační postupy při práci s uměleckým textem ve výuce a osvojí si další metody a formy práce přispívající k rozvoji a upevňování dětského čtenářství a literární gramotnosti.
- Osnova
- 1. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, 2. Literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Funkční, literární, kulturní gramotnost. 3. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). 4. Přípravná komplexní interpretace textu (ukázkový postup). 5. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a metody motivace. 6. Interpretace uměleckého textu jako jedna z fází literárněvýchovného procesu, didaktická interpretace jako metoda řešení problémů. 7. Funkce didaktické interpretace, interpretační otázky a úkoly (metody interpretace) – ukázkový postup. 8. Interpretace textu a žákovská tvořivost. 9. Literárně estetické činnosti - reprodukční, produkční (přehled). 10. Mimočítanková četba (výběr, kontrola), hodiny tzv. aktuální literární výchovy 11. Kultivace osobnosti žáka jako čtenáře, filmového a televizního diváka. 12. Výzkumy čtenářství a čtenářské gramotnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- Zítková, Jitka. Didaktika literární výchovy na 1. stupni základní školy (elektronické materiály v IS)
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
- TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 79 s. ISBN 80-210-3860-8. info
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 56 s. ISBN 8021033274. info
- neurčeno
- HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 8086898016. info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
- TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- Výukové metody
- Typ výuky: konzultace Metody: přímá práce s textem, ukázky přípravné interpretace textu a její didaktické transformace, diskuse nad vybranými otázkami oboru
- Metody hodnocení
- Ukončení: ústní zkouška Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování podrobné studijní přípravy na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy kombinovaného typu (pro 4. nebo 5. ročník). Podrobnější požadavky na strukturu přípravy zadány na začátku výuky. 2. Znalost teorie předmětu dle zadaných okruhů (zadány na začátku výuky).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ICJk14