IPPk14 Základy pedagogického výzkumu

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk14/Kombi01: Pá 8. 11. 10:00–11:50 učebna 32, Pá 15. 11. 11:00–12:50 učebna 32, Pá 22. 11. 10:00–11:50 učebna 36, Pá 6. 12. 8:00–9:50 učebna 38, T. Češková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice pedagogického výzkumu a přinášet inspirace pro jejich vlastní výzkumné aktivity (zejména v rámci diplomových prací). Po absolvování kurzu se studenti budou orientovat v metodologické terminologii a budou schopni zhodnotit klady a zápory využití konkrétní výzkumné metody pro zkoumání konkrétních edukačních fenoménů. Budou také připraveni zformulovat projekt své diplomové práce, koncipovat její strukturu, zdůvodnit volbu výzkumné metody a postup výběru vzorku a predikovat způsob analýzy a interpretace získaných dat.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni navrhnout design výzkumného šetření pro potřeby diplomové práce, včetně zdůvodnění výběru konkrétních výzkumných metod a postupů sběru a analýzy dat.
Osnova
  • 1. Obecné principy využití výzkumu v pedagogické praxi, filozofická východiska, typy výzkumu.
  • 2. Vyhledávání v odborných zdrojích, práce se studiemi, struktura DP.
  • 3. Teoretická východiska, dosavadní stav poznání, APA a problém plagiátorství.
  • 4. Design, metody sběru a metody analýzy dat.
  • 5. Konstrukční výzkum, akční výzkum v učitelské profesi.
  • 6. Rozhovor, cíle a dílčí cíle/VO práce, tazatelské otázky, transkripce dat
  • 7. Kódování dat, třídění a analýza dat.
  • 8. Popis výsledků a jejich interpretace.
  • 9. Diskuse, etika, validita a reliabilita, triangulace.
  • 10. Vyhledávání v databázích, využívání AI.
Literatura
    povinná literatura
  • Studie z pedagogických časopisů
    doporučená literatura
  • Švaříček, R. & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
    neurčeno
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
Výukové metody
Teoretická příprava, četba odborné literatury, skupinová diskuse, domácí příprava.
Metody hodnocení
Průběžné úkoly, písemná zkouška, ústní rozprava nad záměrem diplomové nebo jiné výzkumné práce.
Informace učitele
Požadavky ke splnění předmětu, pokud bude studující na mobilitě v zahraničí a bude mu uznán ISP:
vypracování dílčích úkolů;
splnění písemného testu;
individuální rozprava nad záměrem DP
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/IPPk14/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IPPk14