PdF:IPPk14 Základy pedagogického výzkumu - Informace o předmětu
IPPk14 Základy pedagogického výzkumu
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPPk14/Kombi01: Pá 8. 11. 10:00–11:50 učebna 32, Pá 15. 11. 11:00–12:50 učebna 32, Pá 22. 11. 10:00–11:50 učebna 36, Pá 6. 12. 8:00–9:50 učebna 38, T. Češková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice pedagogického výzkumu a přinášet inspirace pro jejich vlastní výzkumné aktivity (zejména v rámci diplomových prací). Po absolvování kurzu se studenti budou orientovat v metodologické terminologii a budou schopni zhodnotit klady a zápory využití konkrétní výzkumné metody pro zkoumání konkrétních edukačních fenoménů. Budou také připraveni zformulovat projekt své diplomové práce, koncipovat její strukturu, zdůvodnit volbu výzkumné metody a postup výběru vzorku a predikovat způsob analýzy a interpretace získaných dat.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni navrhnout design výzkumného šetření pro potřeby diplomové práce, včetně zdůvodnění výběru konkrétních výzkumných metod a postupů sběru a analýzy dat.
- Osnova
- 1. Obecné principy využití výzkumu v pedagogické praxi, filozofická východiska, typy výzkumu.
- 2. Vyhledávání v odborných zdrojích, práce se studiemi, struktura DP.
- 3. Teoretická východiska, dosavadní stav poznání, APA a problém plagiátorství.
- 4. Design, metody sběru a metody analýzy dat.
- 5. Konstrukční výzkum, akční výzkum v učitelské profesi.
- 6. Rozhovor, cíle a dílčí cíle/VO práce, tazatelské otázky, transkripce dat
- 7. Kódování dat, třídění a analýza dat.
- 8. Popis výsledků a jejich interpretace.
- 9. Diskuse, etika, validita a reliabilita, triangulace.
- 10. Vyhledávání v databázích, využívání AI.
- Literatura
- povinná literatura
- Studie z pedagogických časopisů
- doporučená literatura
- Švaříček, R. & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- neurčeno
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, četba odborné literatury, skupinová diskuse, domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Průběžné úkoly, písemná zkouška, ústní rozprava nad záměrem diplomové nebo jiné výzkumné práce.
- Informace učitele
- Požadavky ke splnění předmětu, pokud bude studující na mobilitě v zahraničí a bude mu uznán ISP:
vypracování dílčích úkolů;
splnění písemného testu;
individuální rozprava nad záměrem DP - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/IPPk14/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IPPk14