PdF:NJ_G200 Morfologie - Informace o předmětu
NJ_G200 Morfologie němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 12 hodin v kombinované formě. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Roland Anton Wagner, M.A., Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 17:00–17:50 učebna 36; a Pá 27. 9. 8:00–9:50 učebna 55, Pá 11. 10. 8:00–9:50 učebna 55, Pá 25. 10. 8:00–9:50 učebna 55, Pá 8. 11. 8:00–9:50 učebna 55, Pá 22. 11. 8:00–9:50 učebna 55, Pá 6. 12. 8:00–9:50 učebna 55
- Předpoklady
- Ausreichende Hörverstehens- und Lesekompetenz, um den Vortrag auf Deutsch folgen zu können und die angegebene Begleitlektüre selbständig lesen zu können. (B2 im rezeptiven Bereich)
Účastníci kurzu musí mít dostatečné receptivní dovednosti v němčině, aby byli schopni během přednášky sledovat výklad v němčině. Porozumění usnadní handouty, které jsou před každou přednáškou k dispozici v elektronických studijních materiálech a které lze používat k přípravě na přednášku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Německý jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (6)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (4)
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Německý jazyk a literatura pro základní školy)
- ZS1 Německý jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Das Ziel der Vorlesung ist es, einen kurzen Überblick über die wichtigsten Erscheinungen der deutschen Flexionsmorphologie zu bieten. Den Teilnehmern soll so die Möglichkeit geboten werden, ihre Kenntnisse der deutschen Morphologie zu systematisieren und zu festigen. Daneben sollen die Hörer mit den wichtigsten Fachbegriffen und den grundlegenden Forschungsparadigmen bekannt gemacht werden. Ein sprachpraktisches Ziel der Vorlesung ist es, die Studierenden zur aktiven Bildung der morphologischen Formen von Wörtern des deutschen Grund- und Aufbauwortschatzes zu befähigen.
Cílem přednášky je poskytovat stručný přehled o nejdůležitějších jevech německé flekční morfologie (zhruba „skloňování“ a „časování“). Posluchači mají takto možnost si usouvztažňovat a upevnit předchozí znalosti z německé morfologie. Kromě toho získají dohledy do modelů používaných v oblasti morfologie v současné jazykovědě a seznámí se se základnou terminologií. Praktickým cílem přednášky je podněcovat posluchače k přemýšlení o způsobu, jak jsou v současné němčině sestavěny slovní tvary, a vést je takto k samostatné produkci. - Výstupy z učení
- Am Ende der Vorlesung sollten die Studierenden in der Lage sein,
- die Grundbegriffe der Morphologie (z. B. Affix, Paradigma, Wortform etc.) zu definieren und zu erklären;
- den einzelnen Wortarten die zugehörigen grammatischen Kategorien zuzuordnen;
- zwischen Flexion und Derivation zu unterscheiden;
- die interne Struktur von morphologisch komplexen Wortformen zu erkennen und die Formen in ihre morphologischen Bestandteile zu zerlegen;
- produktiv die üblichen Formen von Wörtern der drei Grundwortarten zu bilden, wobei auch die gängigsten irregulären Formen keine Schwierigkeiten bereiten sollten.
Außerdem sind sie sich über die Existenz von verschiedenen, alternativen Ansätzen bei der Analyse von morphologischen Fakten im Klaren und können die verschiedenen Ansätze vergleichen und (z.B. in Bezug auf ihre Brauchbarkeit für den Fremdsprachenunterricht) bewerten.
Na konci přednášky by měli být studenti schopni:
- vysvětlit základní pojmy morfologie (např. afix, paradigma, slovní tvar apod.);
- přiřadit jednotlivým slovním druhům příslušné gramatické kategorie;
- rozložit mezi flexí a derivací;
- rozložit konkrétní tvary na morfologické součástky;
- produktivně vytvořit běžné tvary německého morfologického systému, včetně nejdůležitějších iregulárních tvarů.
Dále by měli studenti po přednášce mít představu o existenci různých teoretických přístupů k morfologii a umět je srovnávat a hodnotit (např. vzhledem k jejich užitečnosti pro výuku cizího jazyka). - Osnova
- - Gegenstand der Morphologie, Abgrenzung zu anderen sprachwissenschaftlichen Disziplinen;
- - Grammatische Kategorien und Struktur der Wortform;
- - morphologische Grundbegriffe: Wurzel, Stamm, Affix, grammatische Marker; Lexem, Paradigma und Wortform;
- - Flexionsklassen beim Substantiv; Zusammenhang zwischen Flexionsklasse und Genus/Belebtheit;
- - Pronominale Flexion;
- - Frage nach den Flexionsklassen beim Adjektiv; „starke“ und „schwache“ Adjektivflexion;
- - Flexion und Derivation; Abhängigkeit von Flexionsklasse und Genus vom Suffix;
- - Finite und infinite Verbformen;
- - Flexionsklassen beim Verb; Klassifizierung der starken Verben nach Ablautreihen;
- - Analytische Verbformen und Auxiliare;
- - Einfluss der verbalen Syntax (Transitivität) auf die morphologische Klassenzugehörigkeit;
- - Morphologie und Morphosyntax der Modalverben; Präteritopräsentia und Angleichungserscheinungen bei Verben mit modaler Bedeutung (brauchen);
- - Modalsemantik: deontische und epistemische Bedeutung;
- - Konjunktivformen und die möglichen klassifikatorischen Systeme (Konjunktiv I/II usw.).
- - Předmět morfologie, vymezení vůči dalším lingvistickým disciplínám;
- - gramatické kategorie a vnitřní struktura slovních tvarů;
- - základní morfologické pojmy: kořen, kmen, afix; gramatický markér; lexém, paradigma, slovní tvar;
- - flexivní třídy německých podstatných jmen; souvislost mezi příslušností k jisté flexivní třídě a rodem/životností;
- - pronominální flexe;
- - flexivní třídy u adjektiv: argumenty pro a proti; tzv. „silná“ a „slabá deklinace“ u přídavných jmen;
- - flexe a derivace; závislost rodu a flexivní třídy na sufixu;
- - finitní a infinitní tvary slovesa;
- - flexivní třídy německého slovesa; klasifikace silných sloves podle ablautových řad;
- - analytické tvary slovesa a auxiliáry;
- - vliv syntaxe na morfologické vlastnosti slovesa: intranzitivita a třída silných sloves;
- - morfologie a morfosyntax modálních sloves; praeterito-praesentia a morfosyntaktická konvergence u sloves s modální sémantikou (případ „brauchen“);
- - modální sémantika: deontická a epistemická modalita;
- - tvary konjunktivu a možné klasifikace
- Literatura
- povinná literatura
- THIEROFF, Rolf a Petra M. VOGEL. Flexion / Rolf Thieroff, Petra M. Vogel. Heidelberg: Winter, 2009, 100 s. ISBN 9783825354893. info
- doporučená literatura
- HASPELMATH, Martin a Andrea D. SIMS. O čem je morfologie. Translated by Aleš Klégr - Kateřina Vašků. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 376 stran. ISBN 9788024625041. info
- MEIBAUER, Jörg. Einführung in die germanistische Linguistik. 2., aktualisierte Aufl. Stuttgart: J.B. Metzler, 2007, xi, 369. ISBN 9783476021410. info
- HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA. Deutsche Grammatik :ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin: Langenscheidt, 2001, 654 s. ISBN 3-468-49493-9. info
- EISENBERG, Peter. Grundriß der deutschen Grammatik. Stuttgart: J.B. Metzler, 1999, 551 s. ISBN 3-476-01642-0. info
- Výukové metody
- Vorlesungen přednáška
- Metody hodnocení
- Klausur in der Prüfungszeit, mindestens 60% der Punktzahl für einen erfolgreichen Abschluss erforderlich;
Písemný závěrečný test. Hranice úspěšnosti: 60 % celkového počtu bodů. - Náhradní absolvování
- Bei Auslandsaufenthalten (z.B. im Rahmen des ERASMUS-Programms) kann der Abschluss eines inhaltlich gleichwertigen Kurses an der Gastuniversität als Studienleistung voll anerkannt werden. Daneben ist die Anerkennung aufgrund einer erfolgreichen Klausur (nach selbständigem Studium und Konsultation mit dem Dozenten) möglich.
Preferovaný způsob ukončení předmětu v~případě pobytu na zahraniční univerzitě (např. v~rámci programu ERASMUS) je uznání ekvivalentního předmětu ze studijního programu hostující univerzity. Další možnost je absolvovat jen písemný test s~předcházejícím samostudiem a konzultací s~vyučujícím.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Vřele se doporučuje navštěvovat doprovodní cvičení k přednášce (NJ_G211 Cvičení z německé morfologie), kde se probranou látku prakticky procvičuje.
Der parallele Besuch der begleitenden Übungen zur Vorlesung (NJ_G211 Cvičení z německé morfologie) wird dringend empfohlen. In den Übungen wird der Stoff, der in der Vorlesung aud theoretischer Sicht beleuchtet wird, praktisch geübt. (Besonders wichtig für DaF-Studierende, die ihre Deutschkenntnisse verbessern möchten.)
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučujícího kdykoliv prostřednictvím mailu. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2024/NJ_G200/?kod=NJ_G200
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_G200