NJ_G411 Cvičení z lexikologie a slovotvorby

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G411/Kombi01: Pá 27. 9. 15:00–15:50 učebna 2, Pá 11. 10. 15:00–15:50 učebna 2, Pá 25. 10. 15:00–15:50 učebna 2, Pá 8. 11. 15:00–15:50 učebna 2, Pá 22. 11. 15:00–15:50 učebna 2, Pá 6. 12. 15:00–15:50 učebna 2, T. Káňa
NJ_G411/Prez01: St 12:00–12:50 učebna 37, T. Káňa
Předpoklady
Předmět je určen především těm, kteří mají zapsaný předmět NJ_G400 Lexikologie stylistika němčiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Česky
Rozšíření slovní zásoby, nácvik běžných kolokací a chunků, zprostředkování přístupů k rozšiřování slovní zásoby, možnosti stratifikace lexikonu
Deutsch
Erweiterung des Wortschatzes; Üben von üblichen Kollokationen und Chunks; Vermittlung einzelner Zugänge zur Wortschatzerweiterung; Möglichkeiten der Wortschatzastratifizierung
Výstupy z učení
Česky
Po úspěšném absolvování studující dovede:
- prakticky používat paradigmatické (synonymie, opozice atd.) a syntagmatické (zejména kolokace) vztahy ve slovní zásobě;
- vysvětlit je na příkladech z autentických textů;
- popsat jednotlivé slovotvorné prvky a tvořivě je používat;
- používat pomůcky k práci se slovní zásobou.
Deutsch
Nach dem erfolgreichen Abschluss kann der/die Studierende:
- paradigmatische (Synonymie, Opposition etc.) und syntagmatischen (v.a. Kollokationen) Beziehungen im Wortschatz beschreiben und praktisch anwenden;
- diese anhand von Beispielen in authentischen Texten erklären;
- einzelne Wortbildungselemente beschreiben und diese kreativ anwenden;
- Instrumente für die praktische lexikalische Anwendung nützen.
Osnova
  • Text a slova v něm – laické, primitivní a vědecké dělení
  • Proč se rozlišuje „slovo” a „lexém”
  • Jídelní lístky jako zdroj lexikálního materiálu
  • Hádání hobby: typická slovní zásoba (slovní pole a kolokace)
  • Co nám řeknou vlastní jména a jak se „překládají“
  • Slovotvorba: systém a kreativita
  • Složeniny: Domino
  • Odvozeniny: protipóly, malé věci, velké věci, opačné pohlaví/rod atd.
  • „Zkratky jako mor“
  • Fráze a frazémy: věčné problémy
  • Kde co najít a jak si poradit
  • Tvorba vlastních pomůcek ke slovní zásobě
    Deutsch
  • Text und Wörter - laienhafte, primitive und wissenschaftliche Aufteilungen
  • Warum wird zwischen "Wort" und "Lexem" unterschieden
  • Speisekarten als Quelle für lexikalisches Material
  • Hobbyraten: typischer Wortschatz (Wortfelder und Kollokationen)
  • Was Eigennamen uns sagen und wie sie "übersetzt" werden können
  • Wortbildung: System und Kreativität
  • Zusammengesetzte Wörter: „Wortbildungsdomino“
  • Ableitungen: Gegensätze, kleine Dinge, große Dinge, anderes Geschlecht, etc.
  • "Abkürzungen als Pest"
  • Phrasen und Phraseme: Ewige Probleme
  • Wo was zu finden ist
  • Eigene Vokabelhilfen erstellen
Literatura
    doporučená literatura
  • Lutzeier, Peter Rolf: Lexikologie. Tübingen: Stauffenburg, 1995.
  • KÁŇA, Tomáš. Sprachkorpora in Unterricht und Forschung DaF/DaZ. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 244 s. ISBN 978-80-210-7748-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7748-2014. Čítárna Munispace info
  • Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Edited by Hans Barkowski - Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke Verlag, 2010, x, 370. ISBN 9783772083228. info
  • AMMON, Ulrich. Variantenwörterbuch des Deutschen : die Standardsprache in Österreich, der Schweiz und Deutschland sowie in Liechtenstein, Luxemburg, Ostbelgien und Südtirol. New York: Walter de Gruyter, 2004, lxxv, 954. ISBN 3110165759. info
  • SCHIPPAN, Thea. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Max Niemeyer, 1992, x, 306 s. ISBN 3-484-73002-1. info
Výukové metody
hry, cvičení, diskuse, korpusové rešerše
Deutsch
Spiele, Übungen, Diskussionen, (Korpus)Recherchen
Metody hodnocení
Tschechisch
aktivní účast, pravidelná příprava na hodiny vč. tvorby materiálů, příp. jejich odevzdání
Deutsch
Aktive Teilnahme, regelmäßige Vorbereitung auf die Stunde (inkl. Anfertigung von Vorbereitungen, ggfs. ihre Abgabe)
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_G411