PdF:NJ_K200 Kulturní studia pro učitele - Informace o předmětu
NJ_K200 Kulturní studia pro učitele němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mag. Stefanie Faustmann, B.A. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_K200/Kombi01: Pá 27. 9. 13:00–13:50 učebna 11, Pá 11. 10. 13:00–13:50 učebna 11, Pá 25. 10. 13:00–13:50 učebna 11, Pá 8. 11. 13:00–13:50 učebna 11, Pá 22. 11. 13:00–13:50 učebna 11, Pá 6. 12. 13:00–13:50 učebna 11, S. Faustmann
NJ_K200/Prez01: každý sudý čtvrtek 13:00–14:50 učebna 54, S. Faustmann - Předpoklady
- Sprachkompetenz auf B2
Dosažená jazyková úroveň B2 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Páteční výuka je prioritně určena pro studenty kombinovaného studia. - Mateřské obory/plány
- DAP Německý jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- ZS1 Německý jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Das Hauptziel des Faches ist die Entwicklung der interkulturellen, soziokulturellen und Diskurskompetenz der Studierenden. Die Studierenden erwerben neue Kenntnisse über ein selbst gewähltes gesellschaftliches Phänomen in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht (z.B. religiöse Toleranz, Gender-Freiheit, Homosexualität etc.).
Hlavním cílem předmětu je rozvíjet interkulturní, sociokulturní a diskurzivní dovednosti studentů. Studenti získají nové poznatky o vybraném společenském jevu v německy mluvících zemích z historické, kulturně-politické, sociologické, psychologické nebo filozofické perspektivy (např. náboženská tolerance, svoboda pohlaví, homosexualita atd.). - Výstupy z učení
- Nach Abschluss des Kurses sind die Studierenden in der Lage:
- das Bewusstsein für Verantwortung beim Unterrichten von Kulturstudien im Fremdsprachenbereich zu schaffen;
- über kulturelle Phänomene diskursiv zu diskutieren;
- das gewonnene Wissen über verschiedene landeskundliche Ansätze im Fremdsprachenunterricht in eigenen Unterrichtsentwürfen bzw.in der Unterrichtspraxis anzuwenden;
- interkulturelles und soziokulturelles Lernen im DaF-Unterricht anzuwenden;
- gesellschaftliche Phänomene in den deutschsprachigen Ländern aus der historischen, kultur-politischen, soziologischen, psychologischen bzw. philosophischen Hinsicht zu reflektieren.
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- uvědomit si odpovědnost při výuce kulturních obsahů ve výuce cizích jazyků;
- diskurzivně komunikovat kulturní fenomény;
- aplikovat získané poznatky o různých přístupech ke kulturologii ve výuce cizích jazyků ve vlastních plánech výuky nebo ve školní praxi;
- uplatňovat interkulturní a sociokulturní učení v hodinách němčiny jako cizího jazyka;
- reflektovat společenské jevy v německy mluvících zemích z historické, kulturně-politické, sociologické, psychologické a filozofické perspektivy. - Osnova
- 1. Definition der Kursziele und der Anforderungen an den Kursabschluss; theoretische Einführung in die Kulturwissenschaften; Vorschlag von spezifischen Themen für die Kursarbeit;
- 2. historischer Überblick über das Thema und Wahl der Perspektive für die eigene Arbeit am Thema (Geschichte, Politikwissenschaft, Soziologie, Psychologie); Ressourcen und Tipps zur Recherche werden angeboten
- 3. Einführung in die diskursive Landeskunde und die „diskursive Landeskunde“
- 4. kritische Auseinandersetzung mit bereits didaktisiertem Material
- 5. Einführung in das Thema aus der Perspektive der verschiedenen Ansätze; anschließende Diskussion
- 6. Reflexion, Selbsteinschätzung der Studierenden
- 1. definice cílů kurzu a požadavků k jeho ukončení, teoretický úvod do kulturních studií; návrh konkrétních témat pro práci v kurzu;
- 2. historický přehled tématu a volba perspektivy pro vlastní práci na tématu (historie, politologie, sociologie, psychologie); jsou nabídnuty zdroje a tipy pro výzkum
- 3. seznámení s diskurzivními regionálními studiemi a "diskursive Landeskunde"
- 4. kritické zkoumání již didaktizovaného materiálu
- 5. představení tématu z pohledu jednotlivých přístupů; následná diskuse
- 6. reflexe, sebehodnocení studentů
- Literatura
- doporučená literatura
- KÖCK, Johannes Benjamin a Jan TRNA. Johannes Köck und Jan Trna über: Claus Altmayer: Kulturstudien. Eine Einführung für das Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik. Brno: Masarykova univerzita, 2023, roč. 37, č. 2, s. 257-263. ISSN 1803-7380. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BBGN2023-2-17. info
- BRINITZER, Michaela, Hans-Jürgen HANTSCHEL, Sandra KROEMER, Monika MÖLLER-FRORATH a Lourdes ROS-EL-HOSNI. DaF unterrichten : Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. 2. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 200 stran. ISBN 9783126753081. info
- HAMANN, Eva, Christine MAGOSCH, Caterina MEMPEL, Björn VONDRAN a Rebecca ZABEL. Mitreden : diskursive Landeskunde für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Edited by Claus Altmayer. 1. Auflage. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016, 136 stran. ISBN 9783126752671. info
- KOSTKOVÁ, Klára. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 223 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 29. ISBN 978-80-210-6397-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6397-2013. Čítárna Munispace info
- HERINGER, Hans Jürgen. Interkulturelle Kommunikation : Grundlagen und Konzepte. 3., durchgesehene Aufl. Tübingen: A. Francke, 2010, 240 s. ISBN 9783772083945. info
- HOFSTEDE, Geert. Kultury a organizace. Software lidské mysli. Spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. LINDE. Praha, 2005. info
- neurčeno
- Developing intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters, 2001, viii, 283. ISBN 1853595365. info
- Výukové metody
- Eigene Recherchen, Lesen von Artikeln zum Thema, schriftliche Reflexionen, mündliche Präsentation mit PPT, Diskussion,
Vlastní rešerše, četba textů na dané téma, písemné úvahy, ústní prezentace s PPT, diskuse, - Metody hodnocení
- Mündliche Präsentation der Ergebnisse aus eigener Recherche zum ausgewählten Thema (begleitet von PPT), schriftliche Didaktisierung, schriftliche Reflexion über ein vorgegebenes Thema
Ústní prezentace výsledků vlastní rešerše k zadanému tématu (doprovozená PPT), písemný plán lekce - Náhradní absolvování
- Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.
Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- -Bitte informieren Sie sich im IS zum näheren Verlauf des Semesters (interaktivní osnova).
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/NJ_K200/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_K200