NJ_M401 Rozšiřování slovní zásoby

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M401/Kombi01: Pá 27. 9. 16:00–17:50 učebna 64, Pá 11. 10. 16:00–17:50 učebna 64, Pá 8. 11. 16:00–17:50 učebna 64, A. Brychová
NJ_M401/Prez01: každé sudé pondělí 15:00–16:50 učebna 24, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Das Ziel des Kurses ist, die lexikalischen Kenntnisse der Studierenden zu erweitern und auch methodisch-didaktische Überlegungen zum Thema Wortschatzlernen und -lehren zu diskutieren.
Cílem kurzu je rozšířit lexikální znalosti studentů a také reflektovat metodické a didaktické úvahy na téma učení a výuka slovní zásoby.
Výstupy z učení
Studierende sind fähig die Wortschatzkenntnisse zu erweitern und den neu gelernten Wortschatz nicht nur rezeptiv, sondern auch produktiv zu benutzen. Studierende bestimmen Themen und Fachbereiche, in denen sie Wissensdefizite subjektiv wahrnehmen, die sie beseitigen wollen. Sie entwerfen für sich und andere KommilitonInnen interaktive Aufgaben in der Applikation Quizlet, die zum Wortschatzlernen dienen werden.
Studenti jsou schopni rozšířit své znalosti slovní zásoby a používat nově naučenou slovní zásobu nejen receptivně, ale i produktivně. Studenti si určí témata a tematické okruhy, v nichž subjektivně vnímají nedostatky ve znalostech, které chtějí odstranit. V aplikaci Quizlet navrhují interaktivní úkoly pro sebe a ostatní spolužáky, které budou využívat k učení slovní zásoby.
Osnova
  • In den einzelnen Phasen des Kurses werden folgende Schritte gemacht: 1) Präsentation des zu erlerneden Wortschatzes anhand von ausgewählten Texten und Mindmaps, Auswahl und Verteilung der Themen an Studierende 2) Entwurf bestimmter Lernaktivitäten 3) Übung mithilfe von den entworfenen Aktivitäten und von der App Quizlet 4) Überprüfung der Kenntnisse mit einem Test
  • V jednotlivých fázích kurzu jsou prováděny následující kroky: 1) Výběr a rozdělení témat studentům, prezentace slovní zásoby, kterou je třeba se naučit, na základěvybraných textů a myšlenkových map, 2) Návrh konkrétních výukových aktivit 3) Procvičování pomocí navržených aktivit a aplikace Quizlet 4) Kontrola znalostí pomocí testu
Literatura
  • APELT, Mary L. Wortschatz und mehr :Übungen für die Mittel- und Oberstufe. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001, 159 s. ISBN 3-19-007457-7. info
  • DORNSEIFF, Franz. Der deutsche Wortschatz nach Sachgruppen. Edited by Herbert Ernst Wiegand - Uwe Quasthoff. 8., völlig neu bearbeitete. Berlin: Walter de Gruyter, 2004, 231, 933. ISBN 3110098229. info
  • MACKENSEN, Lutz. Der tägliche Wortschatz. Hamburg: Xenos, 1990, l, 699. ISBN 3821208899. info
  • VOGT, Silvia a Annelies VONMONT. Besseres Deutsch : 1. u. 2. Klasse. T. A,Wortschatz und Ausdrucksschulung. München: Mentor Verlag, 1989, 32 s. : il. ISBN 3-580-63111-X. info
  • "Der Einfluß des Englischen auf den deutschen Wortschatz" : "Vliv angličtiny na německou slovní zásobu". info
Výukové metody
Entwurf der Übungen, Übung im Seminar und Test
Návrh cvičení, úlohy v semináři a test
Metody hodnocení
Test
Náhradní absolvování
Bei einem ausländischen Studienaufenthaltes kann der Kurs nach der Absprache mit der Lehrperson online absolviert werden.

V~případě zahraničního studijního pobytu je možné předmět absolvovat po domluvě s~vyučujícím online.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Lernende wird durch regelmäßige Kontaktstunden gewährleistet. Außerhalb dieser Zeiten haben die Lernenden die Möglichkeit, den Tutor jederzeit per E-Mail oder persönlich während der Tutorenstunden zu kontaktieren.
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá běhěm pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím e-mailu nebo osobně během konzultačních hodin.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/NJ_M401/seminar-Kombi01.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_M401