NJ_M730 Fascinující svět cizích jazyků kolem nás

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 12 hodin v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M730/01: Pá 20. 9. 15:00–16:50 učebna 2, Pá 4. 10. 15:00–16:50 učebna 2, Pá 25. 10. 15:00–16:50 učebna 60, V. Janíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Česky
Cílem předmětu je hlouběji proniknout do fenoménu jazykové krajiny (linguistic landscape), který je v současnosti aktuálním výzkumným tématem v oblasti sociolingvistiky a mnohojazyčnosti. Jazyková krajina otiskuje viditelné psané jazyky (např. na obchodech, plakátech, billboardech a na řadě dalších nápisů) ve veřejném, zejména urbánním prostoru. Jazykové krajiny poskytují nejen deskriptivní pohled na přítomnost konkrétních jazyků v daném prostoru, ale ve světle analytického přístupu představují repozitář sociálních, kulturních i politických souvislostí a vztahů v daném prostoru, stejně jako diskursů, které se v něm odehrávaly či odehrávají. V posledních letech tento fascinující svět jazykové krajiny začíná zaujímat významné místo i v oblasti jazykového vzdělávání. Její potenciál pro učení a vyučování cizích jazyků tvoří jeden z klíčových cílů předmětu.
Německy
Ziel des Kurses ist es, das Phänomen der Sprachlandschaft (linguistic landscape) zu vertiefen, das derzeit ein aktuelles Forschungsthema im Bereich der Soziolinguistik und Mehrsprachigkeit darstellt. Die Sprachlandschaft prägt die sichtbaren Schriftsprachen (z.B. auf Geschäften, Plakaten, Reklametafeln und vielen Auf- und Inschriften) im öffentlichen, insbesondere städtischen Raum. Sprachliche Landschaften bieten nicht nur einen deskriptiven Überblick über die Präsenz bestimmter Sprachen in einem bestimmten Raum, sondern sind im Rahmen eines analytischen Ansatzes auch eine Fundgrube für die sozialen, kulturellen und politischen Kontexte und Beziehungen in einem bestimmten Raum sowie für die darin stattfindenden bzw. stattgefundenen Diskurse. In den letzten Jahren hat diese faszinierende Welt der Sprachlandschaften begonnen, einen wichtigen Platz im Bereich der Sprachausbildung einzunehmen. Ihr Potenzial für das Lernen und Lehren von Fremdsprachen ist eines der Hauptziele des Fachs.
Výstupy z učení
Česky
Studující budou po absolvování předmětu schopni:
1. shrnout charakteristické znaky jazykové krajiny a genezi jejího výzkumu;
2. popsat její význam/roli/funkce v urbánním prostoru z hlediska sociolingvistického, (jazykově)politického, společenského, kulturního resp. kulturně historického;
3. rozpoznat její didaktický potenciál pro výuku cizích jazyků;
4. aplikovat získané poznatky do výukové praxe.
Německy
Nach Abschluss des Kurses sind die Studierenden in der Lage:
1. die Charakteristika der Sprachlandschaft und die Entwicklung ihrer Erforschung zusammenzufassen;
2. ihre Bedeutung/Rolle/Funktionen im urbanen Raum aus soziolinguistischer, (sprach)politischer, sozialer, kultureller oder kulturgeschichtlicher Sicht zu beschreiben;
3. ihr didaktisches Potenzial für den Fremdsprachenunterricht zu erkennen;
4. die erworbenen Kenntnisse in der Unterrichtspraxis anzuwenden.
Osnova
  • Česky
  • 1. Jazyková krajina (linguistic landscape): vymezení pojmu, kategorizace
  • 2. Jazyková krajina (linguistic landscape) ve výzkumu (sociolingvistika, mnohojazyčnost)
  • 3. kulturní složka výuky cizích jazyků - nové výzvy pro didakticku cizích jazyků
  • 3. Didaktický potenciál jazykové krajiny pro učení a vyučování cizích jazyků
  • 4. Projekt: jazyková krajina (vybraného) urbánního prostoru a možnosti implementace do pedagogické praxe
  • 5. Evaluace
  • Německy
  • 1. Sprachliche Landschaft (lingustic landscape): Begriffsbestimmung, Kategorisierung
  • 2. Sprachliche Landschaft in der Forschung (Soziolinguistik, Mehrsprachigkeit)
  • 3. Kulturorientierter FSU - kulturbezogene Inhalte: neue Herausforderungen der Fremdsprachendidaktik
  • 4. Didaktisches Potenzial von Sprachlandschaften für das Lernen und Lehren fremder Sprachen
  • 5. Projekt: die sprachliche Landschaft eines (ausgewählten) Stadtgebietes (urbanen Raums) und Möglichkeiten der Umsetzung in die pädagogische Praxis
  • 6. Evaluation
Literatura
    povinná literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra a Camilla BADSTÜBNER-KIZIK. Linguistic Landscapes und Fremdsprachendidaktik. 1. vyd. Berlin et al.: Peter Lang, 2018, 359 s. Possener Beiträge zur Angewandten Linguistik, svazek 10. ISBN 978-3-631-77028-3. info
    doporučená literatura
  • BLOMMAERT, Jan. Jazyková krajina jako kronika komplexity : etnografický pohled na superdiverzifikovanou společnost. Translated by Kryštof Herold. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022, 137 stran. ISBN 9788024648453. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Linguistic Landscapes als Forschungsgebiet und sprachdidaktisches Potential. Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre. Wien: Univerzita J.E. Purkyně, 2017, roč. 11, č. 1, s. 123-140. ISSN 1802-6419. info
  • Linguistic landscapes und spot German an der Schnittstelle von Sprachwissenschaft und Deutschdidaktik. Edited by Maris Saagpakk. München: Iudicium, 2017, 190 stran. ISBN 9783862054992. info
  • Language and superdiversity. Edited by Karel Arnaut - Jan Blommaert - Ben Rampton - Massimiliano Spotti. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, 286 stran. ISBN 9781138844582. info
  • Linguistic landscapes, multilingualism and social change. Edited by Christine Helot. Frankfurt am Main: Lang, 2012, 348 p. ISBN 9783653025767. info
  • Linguistic landscape in the city. Edited by Elana Goldberg Shohamy - Eliezer Ben Rafael - Monica Barni. Buffalo: Multilingual Matters, 2010, xxviii, 35. ISBN 1847692990. info
Výukové metody
Česky
Teoretická příprava (interaktivní přednáška); diskuse; (skupinový) projekt; prezentace
Německy
Theoretische Vorbereitung (interaktive Vorlseung); Diskussion; (Gruppen)Projekt; Präsentationen
Metody hodnocení
Česky
Prezentace projektu, písemné shrnutí s ohledem na možné využití ve výuce cizích jazyků; průběžná domácí práce (četba relevantních textů)
Německy
Präsentation des Projekts, schriftliche Zusammenfassung im Hinblick auf den möglichen Einsatz im Fremdsprachenunterricht; kontinuierliche Hausaufgaben (Lektüre von relevanten Texten)
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě. Konzultace budou umožněny v~online formě.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_M730