PSVP_Mod6 Role VP v podpoře žáků se SVP

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 1. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Lenka Ondráčková (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PSVP_Mod6/KombiPred01: Pá 6. 12. 9:00–15:50 učebna 30, L. Ondráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastníci se seznámí s aktuální legislativou platnou pro oblast vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vymezí si pojmy „žák se speciálními vzdělávacími potřebami“ a „podpůrné opatření“. Rozeberou jednotlivá podpůrná opatření a budou hledat jejich konkrétní aplikaci v práci se žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami. Seznámí se s rozdělením podpůrných opatření do jednotlivých stupňů. Vymezí si, jaká podpůrná opatření mohou poskytovat ve škole v rámci 1. stupně podpůrných opatření a budou hledat možnosti využití plánu pedagogické podpory jako nástroje školy na koordinaci péče o žáka a studenta se SVP. Rozeberou konkrétní doporučení ŠPZ pro žáka nebo studenta se SVP a získají náměty aplikaci doporučených podpůrných opatření pro konkrétního žáka a na vytvoření funkčního individuálního vzdělávacího plánu. Vymezí si roli výchovného poradce v systému péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Získají praktické tipy, jak motivovat učitele k tvorbě a realizaci plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů, a j také jak získat ke spolupráci rodiče, jak s těmito dokumenty v průběhu roku pracovat, jak efektivitu poskytnutých podpůrných opatření vyhodnocovat a jak řešit problémy s tím spojené.
Osnova
  • • Legislativní zakotvení problematiky – především paragraf 16 školského zákona a vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
  • • Kdo jsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a co je to podpůrné opatření
  • • První stupeň podpůrných opatření jako základ individualizované péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • • Plán pedagogické podpory jako nástroj na koordinaci péče o žáka v rámci podpůrných opatření 1. stupně – struktura, vznik a realizace ve škole, spolupráce pedagogů, podpora poradenských pracovníků školy, spolupráce se zákonnými zástupci žáků
  • • Podpůrná opatření 2. až 5. stupně – spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při jejich stanovení
  • • Individuální vzdělávací plán jako podpůrné opatření a nástroj na koordinaci péče o žáka
  • • Spolupráce rodiny, školy a žáka při nastavení a realizaci podpůrných opatření v praxi
  • • Náměty na realizaci konkrétních podpůrných opatření ve škole – úprava obsahu a výstupů, pedagogická intervence, předmět speciálně pedagogické péče, asistent pedagoga, organizace výuky a hodnocení žáků se SVP
  • • Specifika vzdělávání žáků s vybranými diagnózami
  • • Systémové řešení problematiky zajištění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – role výchovného poradce v systému
Metody hodnocení
Nepřímá výuka: studium vyhlášky 27/2016 Sb., analýza doporučení školských poradenských zařízení pro žáky a studenty s různými diagnózami Účastníci vytvoří plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán pro konkrétního žáka své školy tak, aby byl využitelný jako metodický materiál na podporu pedagogických pracovníků školy – učitelů a asistentů pedagoga, kteří podpůrná opatření žákům poskytují.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/PSVP_Mod6