PdF:SO001 Základy sociální pedagogiky - Informace o předmětu
SO001 Základy sociální pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO001/KombiPred01: Pá 1. 11. 17:00–19:50 učebna 30, So 23. 11. 8:00–10:50 učebna 1, M. Kurowski
SO001/PrezPred02: Út 16:00–17:50 učebna 30, L. Ďulíková, L. Gulová, M. Kurowski - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní orientaci v oboru, představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, seznámit se s jednotlivými oblastmi teorie a praxe a jejich vztahem k různým cílovým skupinám obyvatelstva, zejména skupinám se sociálním znevýhodněním. Naším cílem je společně se studujícími hledat možné odpovědi související s otázkami, jako např:
- Co je sociální pedagogika jako vědní disciplína a praktický přístup?
- Jak lze sociální pedagogiku aplikovat v mateřské a základní škole?
- Jak sociální pedagogika ovlivňuje svět kolem nás? - Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování tohoto kurzu studující:
1. Budou schopni uvést vlastní definici sociální pedagogiky (na základě odborných zdrojů) a budou schopni ji zařadit do kontextu ostatních společenských věd. Porozumí principům a hodnotám, na kterých sociální pedagogika staví.
2. Budou se orientovat v problematice sociální pedagogiky a budou mít přehled o základní literatuře. Pochopí, jak lze sociálního pedagoga*žku využít v prostředí MŠ a ZŠ.
3. Získali schopnost reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž probíhá vzdělávání. Budou schopni charakterizovat význam prostředí pro dítě/ člověka.
4. Získají inspiraci a podporu v tom, jak uplatnit sociální pedagogiku v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti.
5. Získali inspiraci a podporu v tom, jak aplikovat kulturně citlivou výuku. - Osnova
- 1. Smysl sociální pedagogiky v (před)školním vzdělávání:
- Stavba mostů aneb sociální pedagogika v instituci ZŠ/ MŠ
- Sociální role školy/ školky
- Wellbeing ve vzdělávání, práce s náročným chováním dítěte
- 2. Vzdělávání pro všechny pohledem sociální pedagogiky:
- Zviditelnění neviditelných: moc v rukou pedagoga*žky ZŠ/ MŠ
- Globální kontext vzdělávání 21. století: proměny práce pedagoga*žky ZŠ/ MŠ
- Interkulturní kompetence a kulturně citlivá edukace v ZŠ/MŠ
- 3. Sociální pedagogika v praxi mateřské a základní školy: Kdy škola pomáhá? Sociální pedagog v praxi školy
- Multidisciplinární přístup při řešení obtížných sociálních situací dítěte
- Literatura
- povinná literatura
- LORENZOVÁ, Jitka. Sociální pedagogika : věda, praxe a profese v souvislostech. Vydání: první. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2023, 429 stran. ISBN 9788075921673. info
- doporučená literatura
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. Praha: Portál, s.r.o., 2014, 216 s. ISBN 978-80-262-0643-9. info
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
- GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 2009. info
- NĚMEC, Jiří, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Lenka GULOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 2007. ISBN 978-80-7315-150-8. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
- Výukové metody
- Přednášky a prezentace
Diskuse a skupinové projekty
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem. Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícícmi - Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu doporučujeme aktivní účast na přednáškách a splnění písemného výstupu, jehož podrobný popis najdete v interaktivní osnově k tomuto předmětu. V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících.
- Náhradní absolvování
- V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s~garantkou předmětu. Alternativou budou další písemné úkoly a závěrečná rozprava nad všemi probíranými tématy.
- Informace učitele
- elektronická podpora v IS (interaktivní osnova)
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SO001/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO001