SO001 Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO001/KombiPred01: Pá 1. 11. 17:00–19:50 učebna 30, So 23. 11. 8:00–10:50 učebna 1, M. Kurowski
SO001/PrezPred02: Út 16:00–17:50 učebna 30, L. Ďulíková, L. Gulová, M. Kurowski
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní orientaci v oboru, představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, seznámit se s jednotlivými oblastmi teorie a praxe a jejich vztahem k různým cílovým skupinám obyvatelstva, zejména skupinám se sociálním znevýhodněním. Naším cílem je společně se studujícími hledat možné odpovědi související s otázkami, jako např:
- Co je sociální pedagogika jako vědní disciplína a praktický přístup?
- Jak lze sociální pedagogiku aplikovat v mateřské a základní škole?
- Jak sociální pedagogika ovlivňuje svět kolem nás?
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování tohoto kurzu studující:
1. Budou schopni uvést vlastní definici sociální pedagogiky (na základě odborných zdrojů) a budou schopni ji zařadit do kontextu ostatních společenských věd. Porozumí principům a hodnotám, na kterých sociální pedagogika staví.
2. Budou se orientovat v problematice sociální pedagogiky a budou mít přehled o základní literatuře. Pochopí, jak lze sociálního pedagoga*žku využít v prostředí MŠ a ZŠ.
3. Získali schopnost reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž probíhá vzdělávání. Budou schopni charakterizovat význam prostředí pro dítě/ člověka.
4. Získají inspiraci a podporu v tom, jak uplatnit sociální pedagogiku v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti.
5. Získali inspiraci a podporu v tom, jak aplikovat kulturně citlivou výuku.
Osnova
  • 1. Smysl sociální pedagogiky v (před)školním vzdělávání:
  • Stavba mostů aneb sociální pedagogika v instituci ZŠ/ MŠ
  • Sociální role školy/ školky
  • Wellbeing ve vzdělávání, práce s náročným chováním dítěte
  • 2. Vzdělávání pro všechny pohledem sociální pedagogiky:
  • Zviditelnění neviditelných: moc v rukou pedagoga*žky ZŠ/ MŠ
  • Globální kontext vzdělávání 21. století: proměny práce pedagoga*žky ZŠ/ MŠ
  • Interkulturní kompetence a kulturně citlivá edukace v ZŠ/MŠ
  • 3. Sociální pedagogika v praxi mateřské a základní školy: Kdy škola pomáhá? Sociální pedagog v praxi školy
  • Multidisciplinární přístup při řešení obtížných sociálních situací dítěte
Literatura
    povinná literatura
  • LORENZOVÁ, Jitka. Sociální pedagogika : věda, praxe a profese v souvislostech. Vydání: první. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2023, 429 stran. ISBN 9788075921673. info
    doporučená literatura
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. Praha: Portál, s.r.o., 2014, 216 s. ISBN 978-80-262-0643-9. info
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
  • GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 2009. info
  • NĚMEC, Jiří, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Lenka GULOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 2007. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
Výukové metody
Přednášky a prezentace
Diskuse a skupinové projekty
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem. Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícícmi
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu doporučujeme aktivní účast na přednáškách a splnění písemného výstupu, jehož podrobný popis najdete v interaktivní osnově k tomuto předmětu. V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících.
Náhradní absolvování
V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s~garantkou předmětu. Alternativou budou další písemné úkoly a závěrečná rozprava nad všemi probíranými tématy.
Informace učitele
elektronická podpora v IS (interaktivní osnova)
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SO001/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO001