SO105 Course 1 - Meet Up

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Tomáš Andrášik, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Žaneta Hrabcová (seminar tutor)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Andrea Poslt (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SO105/Kombi_studium: Fri 20. 9. 9:00–18:50 kancelář vyučujícího, Sat 21. 9. 9:00–18:50 kancelář vyučujícího, Sun 22. 9. 9:00–19:50 kancelář vyučujícího, T. Andrášik
SO105/Prez_studium: Fri 20. 9. 9:00–18:50 kancelář vyučujícího, Sat 21. 9. 9:00–18:50 kancelář vyučujícího, Sun 22. 9. 9:00–19:50 kancelář vyučujícího, T. Andrášik
Prerequisites
The subject is an obligatory part of present and bachelory specialization Social pedagogic and free time education.
Presumtions: Active involvement to activities in the course, seberealization by preparing and processing of the tasks.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course is focused on meeting up the students in a new group, self-experience and self-knowledge activities, outdoor leisure time activities, individual work and work with a group, the first feedback of their study (motivation, expectation, qualification) etc.
Learning outcomes
At the end of the course the students will be able to: - reflect their own experience as supposed quality work, - define self-knowledge and outdoor techniques, - use specific work forms with a client in leisure time.
Syllabus
  • This meet up course takes place at the beginning of the study (in the first / second week of winter term). The course aims at active involvement of the participants, their own experiences through the leisure and self-experience activities. The purpose is to enable the students to get to know each other in environment out of the pedagogical faculty and to recognize new aspects of their personality. Self-experience and self-knowledge activities are parts of the course, as well as outdoor games and orientation in the environment. The students master particular work forms (group work / individual work). At the end of the course they reflect their study for the first time (considering their motivation, expectation and qualification after graduation).
Literature
  • BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : Dialog, 1992.
  • ZAPLETAL, M. aj. Zlatý fond her. Praha : Mladá Fronta, 1990.
  • CHOUR, J. Receptář her Náměty a návody pro vedoucí dětí a mládeže. Praha : Portál, 2000.
  • MÁTEJOVÁ, Z. Teorie a praxe muzikoterapie. Bratislava : UJAK, 1991.
  • BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001.
  • HANZÁLEK, M. (ed.) Fond her sborník programů a her Instruktorů. Brno : 2003.
  • ZAPLETAL, M. Velká encyklopedie her, svazky I - IV (Hry v přírodě, Hry v klubovně, Hry na hřišti a v tělocvičně, Hry ve městě). Praha : Laprez, 1995.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha : Portál, 1998.
  • BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha : Portál, 2002.
  • BAKALÁŘ, E. Nové psychohry Praha : Portál, 1998.
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992.
  • CAMPBELLOVÁ, J. Techniky Arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2000.
  • MAZAL, F. Pohybové hry a hraní. Olomouc : Hanex, 2000.
  • BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi.Praha : Portál, 2001.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 1998.
  • NEUMANN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha : Portál, 1998.
  • ŠIMAK, J. Lidské pudy a emoce. Praha : NLN, 1995.
  • ZAPLETAL, M. (ed.) Hry Jaroslava Foglara. Praha : Olympia, 2000.
  • MASTERS, R.; HOUSTON, J. Naslouchej svému tělu. Praha : Pragma, 1993.
  • BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha : Pressfoto ČTK, 1987.
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry v tělocvičně. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 243 s. ISBN 80-7178-555-5. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 325 s. ISBN 80-7178-405-2. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 167 s. ISBN 80-7178-447-8. info
  • Zlatý fond her. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 165 s. ISBN 80-7178-207-6. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
Teaching methods
Hands-on training in the nature.
Assessment methods
Teaching methods: course (3 day outdoor training).
The course is finished by: credit.
Credit requirements: Active participation and involvement in the planned activities. Hand in the written reflexion and evaluation.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 3 dny.
The course is also listed under the following terms Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SO105