SODC003 Metodologie vědecké práce v pedagogice 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je koncipovaný jako povinný v doktorském studijním programu Sociální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést doktorandy do základních způsobů poznávání ve vědách o výchově a vzdělávání. Mají se konfrontovat s tématy, jako jsou: předmět, metoda, jazyk, teorie, vědění apod. Tyto znalosti studenti uplatní v oblasti akademického bádání, ale zároveň i v oblasti každodenní edukační reality.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu (dle možností) schopen:
- nahlédnout specifickou povahu poznávání v pedagogice;
- vnímat problémy spojené s vymezováním předmětu a metodologie pedagogiky;
- uchopovat jevy edukační reality prostřednictvím jazyka pedagogiky;
- koncipovat a sepsat přehledovou studii vztaženou k tématu disertační práce.
Osnova
  • Porozumět (Verstehen) a objasnit (Erklären) jako základní přístupy ve vědeckém poznávání – duchovní vědy a přírodní vědy a jejich metodologie: hermeneutický/idiografický a nomotetický přístup.
  • Vymezování předmětu pedagogiky: konstituování filosofie výchovy, věd o výchově a praktické pedagogiky.
  • Příklony pedagogiky k filosofii, sociologii, psychologii... a jejich důsledky pro metodologii – konstituování interdisciplinarity a transdisciplinarity.
  • Vztahy mezi teorií a praxí a povaha pedagogického vědění: laické vědění, praktické profesní vědění, vědecké vědění; vědění popisné, vědění vysvětlující, vědění hodnotící, vědění pro změnu, vědění pro zlepšení.
  • Jazyk pedagogiky: slova a pojmosloví na pomezí přirozeného jazyka, profesního jazyka a jazyka souvisejících vědních oborů (např. psychologie, sociologie).
Literatura
    povinná literatura
  • Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. (2012). Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA.
  • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
  • Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
  • Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Fifth edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxv, 275. ISBN 9781506386768. info
  • Tippelt, R. & Schmidt, B. (Eds.), (2010). Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek.
  • Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454.
  • Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková Jantarová, M. (2019). (Eds.), Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK.
    doporučená literatura
  • Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).
Výukové metody
přednáška, diskuse, zpracování přehledové studie.
Metody hodnocení
Kolokvium: posouzení písemné verze stavu poznání řešené problematiky (přehledová studie).
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.