PdF:SP2002 SPU_SVP_ZŠ - Informace o předmětu
SP2002 Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tereza Hormandlová (cvičící) - Poskytovatelé Specifické podpory výuky
- Lucie Sobotková (zapisovatel)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (zapisovatel) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2002/KombiSem01: Pá 18. 10. 8:00–11:50 učebna 1, So 26. 10. 13:00–16:50 učebna 1, I. Bytešníková, R. Dačevová, T. Hormandlová, V. Vojtová
SP2002/PrezSem01: St 12:00–13:50 učebna 1, I. Bytešníková, R. Dačevová, V. Vojtová - Předpoklady
- Absolvování předmětu SP2001 Strategie podpory funkční gramotnosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude mít studující kompetence k vyhodnocování edukačních kontextů specifických potřeb žáků s postižením/znevýhodněním a) na systémové školské úrovni; b) na individuální úrovni žáka. Tato témata bude umět komunikovat a) s rodiči; b) s pedagogy školy, c) se spolužáky.
- Osnova
- 1) Škola jako prostředí učení - systém školy a jeho procesy. 2) Postižení/znevýhodnění jako bariéra ve vzdělávání 3) Učení jako formativní proces - význam vztahů, vazeb, hodnocení, motivace pro učení pro sebevnímání a aspirační cíle v učení 4) Specifikace práce s heterogenní třídou - individualizace, skupinová práce, projektová práce 5) Specifika postižení/znevýhodnění pro učení a naplnění nadání 6) Komunikace pro podporu aktivního učení, inkluze ve třídě 7) Komunikace se sborovnou 8) Komunikace s rodiči 9) Podpůrná opatření v edukačním procesu
- Literatura
- povinná literatura
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Lenka DOLEŽALOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Barbora CHLEBORADOVÁ, Veronika JÁNSKÁ, Petr KACHLÍK, Petr KOPEČNÝ, Michaela KRISTLOVÁ, Štěpánka LAUKOVÁ, Martina MALENOVÁ, Ivana MÁROVÁ, Jiří MARTINEC, Jarmila MÁTLOVÁ, Eva MATULOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Kristýna PIPALOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Pavla PITNEROVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Dita ŠIMÁČKOVÁ, Dagmar TRCHALÍKOVÁ, Mária VINDIŠOVÁ, Věra VOJTOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Tady jsme! Kazuistické studie ve speciální pedagogice - speciální pedagog a jeho role. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 250 s. ISBN 978-80-210-9562-5. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- doporučená literatura
- ČERVENKA, Karel, Věra VOJTOVÁ a Petra RÖDEROVÁ. Kdo jsme? / Who are we? Rozmanitost rolí speciálního pedagoga očima speciálního pedagoga / Variety of roles of special educational needs teachers as perceived by special educational needs teachers. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 196 s. ISBN 978-80-280-0247-3. info
- PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. Fifth edition. Oxford: University Press, 2014, 624 stran. ISBN 9781408523148. info
- ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 405 stran. ISBN 9788073674755. info
- neurčeno
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 257 s. ISBN 978-80-210-6646-5. info
- Výukové metody
- interaktivní přednáška, diskuse v kontextu vlastní pedagogické praxe, skupinová práce, reflexe
- Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace, ukončení kolokviem; k úspěšnému absolvování předmětu je nutné aktivní zapojení do týmového úkolu a reflexe práce jiného týmu; účast na výuce 95%, zpracování tématu do posteru v týmu a jeho prezentace.
- Navazující předměty
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SP2002
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2002