PdF:SP3006 Psychiatrie - Informace o předmětu
SP3006 Psychiatrie
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3006/KombiPred01: Pá 27. 9. 9:00–12:50 učebna 50, P. Kachlík
SP3006/PrezPred01: Čt 15:00–15:50 učebna 50, P. Kachlík - Předpoklady
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. Předpokládá se znalost základů anatomie a fysiologie CNS, biochemie a vzájemných orgánových vztahů. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout klíčové poznatky. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (4)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s významnými patologickými stavy a duševními poruchami, s jejich příznaky, etiologií, diagnostikou, možností prevence, první pomoci a terapie, podání základních informací o vyšetřovacích metodách v psychiatrii, chemismu CNS. Očekávané výstupy: student je seznámen významnými patologickými stavy a duševními poruchami; zná možnosti prevence a terapie; umí poskytnout první pomoc.
- Výstupy z učení
- • student zná základní rizika, patologické stavy a významné choroby;
• umí poznat jejich příznaky;
• zná možnosti prevence, první pomoc a léčbu. - Osnova
- Hlavní témata (osnova): • Náplň a historie oboru, stručný přehled jeho vývoje. • Základy psychiatrické propedeutiky. • Neurobiologie v psychiatrii, přehled základních transmiterů a jejich význam v CNS. • Schizofrenie, vymezení, primární a sekundární příznaky, hlavní formy, etiologie, genetika, léčba. • Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané drogami, patická reakce. • Demence - obecný přehled, typy, etiologie, příznaky, léčba a prevence. • Afektivní poruchy - výskyt, vymezení, etiologie, typy, příznaky, léčba a prevence. • Epilepsie - obecná charakteristika, etiologie, klasifikace, příznaky, léčba, první pomoc, EEG v epileptologii. • Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem, fobické stavy, obsedantně kompulzivní poruchy. • Disociační a somatoformní poruchy.
- Literatura
- povinná literatura
- ZVOLSKÝ, Petr. Obecná psychiatrie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 192 s. ISBN 8071844942. info
- ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
- KACHLÍK, P. Poznámky k vybraným kapitolám z psychiatrie. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2010. Dostupné online: http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=terminy-zima2006
- doporučená literatura
- RABOCH, Jiří a Petr ZVOLSKÝ. Psychiatrie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, xxxi, 622. ISBN 802460390X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
- HYNIE, Sixtus. Psychofarmakologie v praxi : farmakologie látek ovlivňujících CNS a senzorický systém. 1. vyd. Praha: Galén, 1995, 320 s. ISBN 8085824175. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba – studenti mohou během přednášky vznášet dotazy, připomínky, náměty na diskusi. V případě nutnosti je možno tyto podněty podrobněji rozebrat v konzultačních hodinách vyučujícího.
- Metody hodnocení
- K absolvování předmětu je vyžadován písemný test o 30 otázkách v rozsahu sylabu. Odpovědi jsou nabízeny uzavřenou formou, správná je právě jedna z několika uvedených. Je třeba dosáhnout nejméně 50 % správných odpovědí. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést i ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SPc006/index-SNOvzF.qwarp?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1580676
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3006