PdF:SPc600 Special Education - Course Information
SPc600 Introduction to Special Education
Faculty of EducationAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SPc600/KombiOst01: Fri 20. 9. 8:00–11:50 učebna 34, Fri 25. 10. 8:00–11:50 učebna 30, Sat 23. 11. 8:00–11:50 učebna 30, L. Gajzlerová
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- To acquaint the student with the system and conditions of education of pupils with special educational needs (SVP), basic terminology and counselling services in accordance with the applicable legislation.
- Learning outcomes
- The student acquires basic theoretical knowledge in the field of education of pupils with the SEN; controls the basic terminology related to individual areas of special pedagogy; is oriented in the framework legislation of child/pupil education with the SEN; is oriented in the child/pupil support system with SEN.
- Syllabus
- Special education terminology. Definition of basic terms related to the support of children/pupils with special needs in their education.
- Classification and characteristics of target groups.
- Counselling system: educational-psychological counselling services (school counselling centres, school counselling facilities).
- Education system: areas and possibilities of support for children/pupils with SEN.
- Inclusion, framework conditions for inclusive education (legislative conditions for inclusion, Education Act, MoEYS decrees).
- Organisational and personnel support for education of pupils with SEN. Implementation of support measures.
- System of curriculum documents (conditions for education of pupils with special educational needs, RVP). Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
- Literature
- required literature
- Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (vč. příloh), ve znění dalších předpisů
- Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných , ve znění dalších předpisů
- Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění dalších předpisů
- VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky (Chapters from Special Education). 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
- recommended literature
- časopis Speciální pedagogika, ISSN 1211-2720
- BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 pp. ISBN 978-80-7315-255-0. info
- KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU and Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství (School counseling). Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
- KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ and Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
- Teaching methods
- Theoretical preparation in the field of education of children and pupils with special educational needs, lecture, analysis of documents, self-study
- Assessment methods
- Written test with closed questions. The terms and conditions and evaluations will be specified by the teaching staff in the IS.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/SPc600