SPc949 Downův syndrom

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
6 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc949/KombiSem01: Pá 25. 10. 13:00–18:50 učebna 35, P. Sochor
Předpoklady
Zájem o problematiku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je všeobecně seznámit studenty s problematikou Downova syndromu. Na konci se studenti orientují v chromozomálních aspektech vzniku a klasifikaci typů Downova syndromu, budou podrobně seznamováni s projevy Downova syndromu v oblasti fyzických zvláštností, častých zdravotních komplikací, behaviorálních projevů i narušení komunikačních schopností. V rámci výuky se seznámí s možnostmi podpory osob s Downovým syndromem v oblasti vzdělání, kognitivních funkcí i komunikace. Student rovněž získá ucelený pohled na problematiku rodinné péče a podpory ze strany neziskového sektoru. Předmět tak odráží aktuální pojetí komplexní podpory dětí i dospělých s Downovým syndromem v zásadních oblastech, které ovlivňují jejich vývoj, vzdělávání, komunikaci i sociální uplatnění
Výstupy z učení
• všeobecná orientace v problematice Downova syndromu (definice, klasifikace, projevy) • orientace v možnostech vzdělávání, logopedické intervence a terapeutických přístupech • metodika práce a schopnost tvorby materiálů a pomůcek pro rozvoj osob s Downovým syndromem • zprostředkování osobního kontaktu studentů s rodiči a dětmi s Downovým syndromem formou skupinové diskuze v rámci semináře • orientace v dostupné literatuře, internetových zdrojích, filmech a videích souvisejících s problematikou Downova syndromu
Osnova
  • •Co je Downův syndrom (DS) •Charakteristika osob s DS •Fyziognomické zvláštnosti •Zdravotní komplikace u DS •Genetická podstata •Formy DS •Diagnostika •Komunikační schopnosti osob s DS (NKS u DS, logopedická intervence) •Možnosti celoživotní podpory •Kognitivní a rozumové schopnosti •Typické projevy v chování •Možnosti vzdělávání •Zaměstnávání •Dospělý život •Terapie •Rodina dítěte s DS •Neziskový sektor •Známé osobnosti s DS
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠUSTROVÁ, Mária. Diagnóza: Downov syndróm. Bratislava: Perfekt, 2004, 240 s. ISBN 8080462593. info
  • SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom : definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Translated by Dagmar Tomková. 1. vyd. Praha: Portál, 2005, 197 s. ISBN 8071789739. info
  • PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
  • KUČERA, Jiří. Downův syndrom : model a problém. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1981, 141 s. info
Výukové metody
seminář s aktivní účastí, individuální výstupy, skupinová práce a diskuze
Metody hodnocení
Předmět je zakončen kolokviem. Pro udělení bude předem stanoveno kriteriální hodnocení. Konkrétní požadavky (účast, tvorba portfolia, odevzdání úkolů, aktivní účast na výuce, test) a jejich podíl na hodnocení budou upřesněny v interaktivním učivu v IS do 10. srpna.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc949